Nagypál Tiborral, az eTank Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosával már beszélgettünk a töltőberendezés megépítéséről, az átadásról, a biztonságról, most pedig jöjjenek a technikai adatok.
Ön villamosmérnök, tehát tudja, hol kell, és hol lehet elhelyezni ezeket az eszközöket...
Igen, kollégáimmal 25 éve tervezünk a megyében villamos energiaellátó rendszereket, így tudjuk hol érdemes kialakítani töltőállomást, hol áll rendelkezésre megfelelő villamos teljesítmény. A mi találmányunk egy félgyors töltő, tehát olyan helyen érdemes elhelyezni, ahol, legalább 1 órát időzik z autós. Nem feltétlenül autóutak mellett, hanem kisebb moteleknél, szállodáknál, bevásárlóközpontoknál, fürdőknél, vendéglőknél, pihenőhelyeken találkozhatunk majd a töltőinkkel. Nekünk nem a hosszabb távokon autózó villanyautó-tulajdonosok tartoznak a célközönségünkhöz, mi a kisebb távolságok megtételének a biztosítást tűztük a zászlónkra. Szeretnénk, ha az autós bárhol tölteni tudná járművét. A települések között 10-20 km-es távolságokban célszerű elhelyezni a töltőket, városon belül pedig akár több tucatot is. Sárváron 12-15, Szombathelyen pedig akár 20-30 töltőállomás is lehetséges, de minden városban és turisztikai területen található 5-6 jövőbeli potenciális töltési pont. Az Őrségben, kiemelten környezetvédelmi terület lévén olyan küllemű berendezéseket képzelünk el, ami a csodálatos környezetbe jól illeszkedik.
Csak villamosmérnökök dolgoznak a projekten?
Egy ilyen berendezés működtetéséhez több szakmának kell találkoznia: egyrészt erősáramú villamosmérnöki feladat, másrészt korszerű informatikai tudást igénylő munka, így, e kettő együtt hozta létre a berendezésünket. Kollégáimmal napi szinten 3-4 éve folyamatosan foglalkozunk az elektromos töltőberendezéssel, mint nóvummal.
Milyen technikai paramétereket érdemes megjegyezni?
11KW-os teljesítményű berendezéssel kezdtünk, aztán látva a nyugat-európai példákat a 22 KW-ossal folytattuk. Töltőáramokkal szándékosan nem dobálózunk, mert a szakemberek tudják, hogy ezek félrevezető számok lehetnek attól függően hogy egyenáramról, váltakozó áramról, ill. változó töltési feszültségről beszélünk. Amit a szakma gyorstöltőnek hív, az egyenáramon tölt, és már a töltő is egy nagy robosztus berendezés ilyen terméket is fejlesztünk. Európai töltő csatlakozó szabványként a Type 2-es terjedt el, ez váltakozó áramú, mely a gépjármű saját egyenirányítóját használja. Európa letette a voksot a Type 2-es mellett, az egyenáramú gyorstöltő egy japán szabadalom és CHAdeMO csatlakozó a neve. Ezek jelenleg közterületi pontokon jellemzően csak korlátozott számban hozzáférhetőek.
Amikor megkapjuk a megjegyzéseket, hogy ez ,,csak egy félgyors töltő”, kinek van ideje egy vagy több órát töltögetéssel foglalkozni, akkor azt mondjuk, hogy ,,kompromisszumot kell kötni, vagy több félgyors töltőt helyezünk el, több rátöltési lehetőséggel vagy nagyon ritkán és kevés helyen lesznek ezek a gyorstöltők, amelyekhez viszont komoly „mögöttes” teljesítmény ill. transzformátorok szükségesek. Szombathelyen, a Körmendi út 40. szám alatti terület - tesztüzemhez is - minden szempontból tökéletes lesz, hiszen a hozzánk látogató ügyfelek már használnak ilyen járműveket.
Azt szeretnénk, ha a városi, megyei döntéshozók támogatnák a várhatóan hamar terjeszkedő, méhsejt-hálózatszerű rendszert. Egy adott gócpontból indulnánk el, és ez teremtené meg a modern közlekedés új rendszerét. Ez tökéletesen beilleszkedne abba, amit az állam is szeretne. Az állam gyors töltőket helyezne el nagy forgalmú, négysávos utak mellett, városközpontokban, mi viszont a regionális közlekedési forgalmat támogatnánk. A két rendszer egyébként egymás mellé illetve alá illeszthető, tehát nem ütik egymást. ,,Félgyors” töltővel kb. 1-3 óra a feltöltési idő, Type 2-es csatlakozóval.
Egy nóvum esetén mindig nagyon fontosak a számok és a költségek.
Ez így igaz, a költségek még nagyon magasak, 10-15 millió forintba is kerülnek a gyorstöltők, ugyanakkor a miénk (egy darab berendezés) kb. az ötödébe kerül, telepítéssel együtt, mely komplett informatikai egységet is tartalmaz. Egy töltés max. ~1000.- Ft-ba kerülne, de intézmények esetén szó lehet arról, hogy a dolgozók számára megvásárolják a feltölthető krediteket a munkáltatók, de a rendszer tetszőleges üzemeltetési kedvezményt is szolgáltathat.
Mi azért tudunk - a termékkel és a szolgáltatással is - olcsók maradni, mert a hazai szürkeállomány is az.
Okostelefonról már beszéltünk, de elég okos-e ez a készülék?
Ez a termék úgy lett megalkotva, hogy rendszerben üzemeljen és minden kényelmi fokozatot megadjon, kiszolgálja a felhasználókat. A kijelzők egyéb kommunikációra is alkalmasak, pl. vészhívást lehet kezdeményezni, de szinte minden információt is megtudhatunk általa, ha turistaként érkezünk majd példának okáért az Őrségbe, akkor hamar értesülhetünk róla, hogy pl. Őriszentpéter környezetében mit érdemes megtekinteni.
A részletek még nincsenek teljesen kidolgozva, ezért egy pénzügyi szolgáltató is kell majd ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat integráljuk és, hogy pl. a google play áruházból egy szoftverrel, egy rögzített kártyával ugyanúgy feltölthessük a rendszert, az egyenleget. Ha mindez meglesz, akkor valóban okos lesz ez a töltőberendezés, illetve a rendszer.
Rendelkeznek még tervekkel?
Természetesen, mindig van újabb tervünk, tele vagyunk ötletekkel és sokan segítenek is, figyeljük a piacot és haladunk tovább.
A Körmendi út 40. szám alatti eTank a nap 24 órájában várja az elektromos autókat, illetve tulajdonosaikat.