Tényleg kockázatos még 2016-ban is bankkártyával fizetni a neten? Visszaélhet bárki az adatainkkal, amiket kötelezően meg kell adni a vásárláskor? Mi van, ha szélhámosba futunk bele, oda a pénzünknek? Rengeteg rémtörténetet olvashatunk az online vásárlással kapcsolatban, amelyek sokakat elbizonytalanítanak. Jogosan? Valós rizikóról beszélünk? Egyáltalán tudunk bármit is tenni, ha biztonságosabbá akarjuk tenni netes vásárlásainkat?
Rengeteg kérdés, kétely fogalmazódik meg az emberben, ha egyszer csak saját bankkártyája adatait kell bepötyögnie a neten, nem beszélve arról, ha a számlájáról leemelnek egy összeget, amely ellenértékét még csak virtuálisan látta. A 3 D-s megjelenésben meg csak bízhat. De tényleg nagy a rizikó és tényleg nem tehetünk semmit? Vizsgáljuk meg az 5 legelterjedtebb aggodalmat, természetesen a jogosságuk kérdésével és a megoldással együtt!
1; Tényleg lenyúlhatják a bankkártyánk adatait? Tudják a számát és a CCV-t is...
Bankkártyás fizetéskora kereskedők oldalai átirányítanak a bank fizetőoldalára, ahol az adatok egy titkosított csatornán közvetlenül abankhoz kerülnek. Azaz, a szolgáltató, vagy kereskedő egyáltalán nem láthatja a kártya számát, vagy a CCV-t például. A lényeg, hogy a fizetés megkezdése előtt győződjünk meg róla, hogy a kereskedő az úgynevezett SSL protokollt használja-e. Ezt minden oldal jelzi. Ha így működik, teljesen biztonságos a fizetés.
2; Mi történik, ha kifizetem és nem kapom meg az árut?
Érdekes , de ebből a szempontból a netes fizetés biztonságosabb, mint a készpénzes. Ott ugyani sátadjuk a pénzt és kész, nem tudunk utólagos panasszal élni. Az online fizetésnél viszont a bank nem utalja át azonnal a pénzt, csak zárolja pár napig. Ha visszaélést tapasztalnánk (többet vontak le, nem érkezett meg az áru) érdemes kapcsolatba lépni a bankkal, ugyanis mód van még arra is, hogy az utalt összeg leemelését letiltsák.
3; Nagyobb a kockázat, ha olyan dolgot veszek, amit nem látok előre?
Ez csak elvileg igaz, ugyanis pont a neten 14 napig meggondolhatjuk magunkat. Két héten belül indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól, és vissza kell adják a pénzünket. Ez egy nagyon szigorú szabály, a fogyasztóvédelmi hatóság is árgus szemekkel figyeli a webáruházak működését ebből a szempontból.
4; Rengeteg netes visszaélésről lehet hallani, biztos nem alaptalanul
Ez igaz, mármint, hogy sok visszaélésről hallani, de a statisztikák szerint 1 millió kártyás vásárlásra csupán 5 visszaélés jut.
5; És mi van, ha beleesek abba az ötbe?
Ha neten fizetünk, akkor a bankok önrész nélkül 15 millió forintig kötelesek a kárt megtéríteni. Ez job, mintha a kártyát lopnák el PIN kóddal együtt, ugyanis abban az esetben a bejelentés előtti időben levett pénzt csak 45 ezer forint önrész felett térítik meg.
+1; Lehet valahogy biztonságosabbá tenni az egészet?
Igen, például MasterPass használatával, ami eltárolja a korábban megadott adatokat. Így a következő alkalomtól csak egy kódot kell megadni, nincs szükség a név, a cím, vagy a bankkártya adatainak ismételt megadására. Ezzel nem csak biztonságosabb, de gyorsabb is a vásárlás. Nem beszélve a mobilos fizetésről. Ezt mobiltárcának hívják, ami gyakorlatilag a készülékbe beépített virtuális bankkártyát jelent. Ezzel nemcsak online, hanem boltokban is lehet fizetni ugyanúgy, mint egy valódi bankkártyával.