Társadalmunkban a fogyasztás, a különböző termékek felhasználása és elfogyasztása közvetlen és közvetett környezeti terhelést okozó tényezőként jelenik meg. A fogyasztás jellemzőiből származó környezeti problémák okai sokrétűek, melyben jelentős szerep jut a fogyasztói szokásoknak.
De mit tehetünk még környezetünk megóvásáért? Hogyan lehetünk környezettudatosabbak? Mit vegyünk? Mit tegyünk? Milyen szempontok alapján döntsünk?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság környezettudatosságot növelő kampányával célja a fogyasztással, fogyasztói magatartással összefüggő, azokból következő környezeti problémák, kedvezőtlen hatások csökkentése a fogyasztói döntések megfelelő orientálásával. A szemléletformáló kampánnyal szeretnék hozzásegíteni a lakosságot azokhoz a kézzelfogható, konkrét információkhoz, amelyek birtokában környezeti szempontból is kedvező döntéseket hozhatnak a mindennapjaik során.
Ezek az információk azokra a fenntarthatóság szempontjából is lényeges termékekre – konkrét vizsgálatok tárgyaiként –, szolgáltatásokra fókuszálnak, amelyekkel a vásárló a mindennapi élethelyzetekben gyakran találkozik, elősegítve a környezetbarát termékek és szolgáltatások vásárlását, valamint ezek környezetbarát használatát.
A szemléletformáló rendezvény során céluk a napi, vagy a háztartáshoz kapcsolódó viselkedési alternatívák megismertetése és tudatosítása, az alábbiak szerint:
„Válassza a „helyi”, illetve a minél kisebb szállítási távolságot igénylő termékeket!”
„Válassza az alacsony feldolgozottságú, minél kevésbé csomagolt, vagy minél környezetbarátabb módon csomagolt termékeket!”
„Vásároljon biotermékeket!”
„Használjon környezetbarát tisztítószereket!”
„Törekedjen az erőforrásokkal való takarékosságra!”
A kampány során a fogyasztók országszerte 39 helyszínen találkozhatnak az NFH kamionjával tegnap Szombathelyen is, ahol lehetőség nyílt az üzenetek interaktív átadására, személyes eszmecserére, egészen október végégig.