Már elkezdődtek a nyílt napok az általános iskolákban, és ezzel megjelent a kérdés az óvodából továbblépő gyermekek szülőiben is. Melyik iskolát válasszuk? Hol lesz jó helye a gyermekemnek? A valódi választás a hagyományos és az alternatív oktatás között van. Az utóbbiból kiemelkedik a közel 100 éves múltra visszatekintő Waldorf-pedagógia, amelyet érdemes megismerni, mielőtt döntenénk. Az Apáczai Waldorf Iskola nyílt napjain könnyen választ találunk kérdéseinkre.
Hol hagynak időt arra, hogy fokozatosan válhasson óvodásból iskolássá a gyermekem? Ha eddig a játék volt a fő lételeme, ne kelljen egyik napról a másikra napi öt 45 perces órát fegyelmezetten végig ülnie. Fokozatosan szoktassák hozzá, a figyelmét, érdeklődését fenntartva, és ne poroszos fegyelmezési eszközöket alkalmazva. (Porosz rendszerű oktatás hazánkon kívül már csak Romániában és Oroszországban van Vekerdy Tamás szerint.)
Hol élvezheti a tanulást? Ahol időt hagynak neki, hogy átélje, megélje a tanultakat. Ahol nem kell két hónap alatt az összes betűt megismernie, hanem örömét leli a betűvetés tudományában, hogy ne legyen majd gondja a betűk összeolvasásával, és a szöveg megértésével.
Ahol nem pusztán tudást akarnak a fejébe tölteni, hanem olyan képességeket kialakítani, mellyel valóban boldogul majd. Ahol nem arra kíváncsiak, hogy mi mindent nem tud, hanem hogy mennyi minden elsajátított már. Ahol úgy néznek rá, hogy a gyermek megérezheti a biztatást, hogy mi mindenre képes lehet ő a maga tehetségével.
Ahol egészséges önértékelése lesz. Nemcsak teszteken mérik, hogy „hány százalékos”, hanem van idő szóban meghallgatni, megismerni, hogy megláthassa a szülő és a pedagógus, mivé növekedhet a gyermek.
Hova jár hát örömmel majd a gyermek? Nemcsak az első napokban, hanem az évek múltán is. Az Apáczai Waldorf Iskola nyílt napjain könnyű választ találni. Ide a felső tagozatban is örömmel jön a gyermek, hisz élményt jelent neki a tanulás, és ezzel az élményszerű oktatással mélyebben elraktározódik benne az ismeret. Itt komolyan veszik, hogy a gyermek azért lép első nap az iskolába, mert tanulni akar, és kötelességüknek érzik a pedagógusok, hogy ezt az érzést, tudásvágyat fenntartsák. Tudják, hogy negatív értékelések helyett milyen varázsereje van a bíztató szónak. Tudják, hogy egy 6-7 éves gyermek keze még nem fejlődött ki a háromujjas ceruzafogáshoz. Így az első időben vastag ceruzával nagy papírra, nagy füzetbe kezdik a betűk leírását. Lassan, mesébe, képekbe ágyazva, hogy valóban öröm legyen minden egyes betű megismerése, „beléköltözése”.
A Waldorf-pedagógia a gyermek korához igazítja a tanulást, és nem sietteti őket. Felismerte, hogy időt kell adni az óvodából iskolába lépő gyermeknek a tanulási képességek megszerzéséhez, hogy valódi képességgé váljanak. Kis adagokban, időt hagyva az emésztésnek, fokozatosan kell megtanítani írni a gyermeket, hogy az írás ne egy kognitív ismeretté, hanem képességgé alakuljon. Ha ez a tudás kompetenciává válik, akkor tudja majd a gyermek kifejezni általa a gondolatait, érzéseit. Akkor tudnak majd javulni Magyarország egyre elkeserítőbb eredményei a PISA-felméréseken, ahol nem a lexikális tudásra kérdeznek rá, hanem azokra a képességekre, amelyek az életben való beváláshoz szükségesek. A Waldorf-iskola pont ezeket tartja szem előtt, olyan mai értékrend szerint neveli a gyermekeket, amelyben a kreativitás, az önálló gondolkodás, a kommunikációs és a konfliktusmegoldó képesség, a csapatban dolgozáshoz szükséges szociális képességek egyaránt fontosak.
Az Apáczai Waldorf Iskola szeretettel várjuk az iskolaválasztás előtt álló szülőket programjaira, hogy segítsék őket választ találni kérdéseikre. Az Apáczai Waldorf Iskola nyílt napja november 5-én lesz Szombathelyen a 11-es huszár 40. szám alatt. További programjainkról a honlapnkról vagy a Facebook-oldalunkon tájékozódhat.