Hogyan összegezné az elmúlt évet?
2016 januárjában nem történtek érdemi változások az e-matricás rendszerben. Idén januártól nem változtak az árak, nincsenek újabb díjkategóriák, és a díjköteles szakaszokat tekintve sincsenek eltérések a tavalyi esztendőhöz képest. Mindössze kettő szakasszal bővült a díjköteles úthálózat: az egyik egészen messze van Szombathelytől, ez az M43-as Makó és az országhatár közti szakasza. A másik viszont érintheti azokat, akik a főváros irányába indulnak útnak, hiszen az M85-ös autóútnak a győri M1-es elválástól a 23-as számú Csorna-kelet csomópontig tartó tavaly átadott szakasza is bekerült a díjköteles úthálózatba. Minden további, Csorna környéki gyorsforgalmi szakasz egyelőre még díjmentesen használható. Érdemes visszatekinteni 2015. januárjára, amikor visznt komolyabb változások voltak az e-matricás szabályozásban. Akkor újabb díjkategóriák kerültek bevezetésre, a D1 „személyautós” kategóriából kivált a D2 kategória, amely érinti a 3,5 tonnánál kisebb haszongépjárműveket, a lakókocsikat és a 8-9 személyes kisbuszokat is.
Honnan lehet tájékozódni?
Nem olyan bonyolult az eligazodás, de az e-matrica vásárlás mindenképpen egy kis odafigyelést igényel az autóstól, hiszen például a kishasznongépjárművekkel közlekedőknek éveken keresztül a D1-es matricát kellett vásárolniuk, tavaly óta viszont D2 kategóriában. A jármű helyes díjkategóriája a forgalmi engedélyben szereplő hatósági jelzések alapján egyértelműen beazonosítható, valamint a honlapunkon is található egy összehasonlító táblázat, melynek segítségével egy pillanat alatt össze lehet vetni, hogy az adott hatósági bejegyzéseknek mi feleltethető meg a díjkategóriákat tekintve, és természetesen ez a táblázat minden viszonteladói ponton is rendelkezésre áll. A honlapunkon az országos díjköteles úthálózat térképe és a megyei térképek egyaránt elérhetők.
Beváltotta a rendszer a hozzá fűzött reményeket?
A megyei matricák a tapasztalatok alapján beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, tavaly több, mint 1,3 millió darabot értékesítettünk ebből a matricatípusból, amit előszeretettel használnak azok az autósok, akik az adott megyén belül található díjköteles úthálózatokon közlekednek jellemzően például munkába járás céljából. Személyautók esetében ez megyénként egy 5 ezer forintos díjat jelent. A megyei matrica az országos éves jogosultsághoz hasonlóan a megvásárlás időpontjától a következő év január 31-éig érvényes, tehát ötezer forintért egész évben korlátlanul használhatóak a díjköteles szakaszok a megyén belül. Például azoknak, akik Szombathelyről gyakran közlekednek Csorna, Győr érintésével a fővárosba, meg kell váltaniuk Győr-Moson-Sopron megyei matricát, a Komárom-Esztergom megyei matricát és a Pest megyei matricát. Ezek a fizetős szakaszok gyorsabb, biztonságosabb elérést tesznek lehetővé. Korábban 43 ezer forintért kellett megváltani az éves matricát, így sokan spórolhatnak a megyei matrica bevezetésével.
Jellemzőnek mondható, hogy még mindig elfelejtik megvásárolni a matricát az autósok?
Mindenféle díjrendeleti módosítástól függetlenül még mindig jellemző, hogy az autósok elfelejtik megváltani a matricát a díjköteles útszakaszra való felhajtás előtt. Utólag (például az első autópályán található benzinkúton) már késő megvenni a matricát, az akár percekkel később megváltott matrica is jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget vonhat maga után, ami személyautók esetén 30 napon belül megfizetve 15 ezer forint, viszont 30 napon túl a négyszeresére nő az összeg. Az autópályákon található benzinkutakon azért lehet megváltani a matricákat, mert sokan vannak, akik a lejáró matricájuk helyett szeretnének újat vásárolni a következő naptól.
Mire érdemes leginkább akkor odafigyelni?
Arra, hogy az autós a megfelelő kategóriában váltsa meg a jogosultságát. Hiába ránézésre ugyanolyan az autó kasznija, teljesen pontosan csak a forgalmi engedélyben található hatósági bejegyzés alapján lehet egyértelműen megállapítani, hogy hova tartozik az adott jármű. Szintén akut probléma a rendszámtévesztés. A jogszabály már évek óta lehetőséget ad arra, hogy legfeljebb 3 karakteres rendszámtévesztésig – akár a pótdíj postai kézbesítését követően – korrigálni lehessen a rendszámot. A helyesbítés ugyan karakterenként 1470 forintba kerül, de ez még mindig olcsóbb a pótdíjnál, vagy éppen az emelt pótdíjnál. A megyei matricáknál fontos a területi érvényesség, a megyei matrica a szomszédos megye első csomópontjáig érvényes. A teljes egyértelműség kedvéért a nemzetiutdij.hu oldalon tételesen, táblázatos formában is megtalálható a megyei matricák területi érvényessége, az utak, csomópontok számával és elnevezésével.
Sok büntetés volt tavaly?
A tavalyi évben megnövekedtek a pótdíjas esetek részben a díjrendelet módosításnak köszönhetően, részben pedig annak köszönhetően, hogy folyamatosan fejlesztjük az ellenőrzési rendszerünket. A városi legenda, miszerint ráér éjfélig megvenni a matricát, már másfél éve nem igaz, hiszen a technológia „utolérte” a jogi szabályozást, vagyis az országszerte 110 fix ellenőrzőportálon található kamerák, valamint az 50 darab ellenőrző mobil adatgyűjtő autó valós időben meg tudják állapítani, hogy az ellenőrzés időpontjában az adott jármű rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal az adott szakaszon. A HU-GO 2013 június elseji bevezetése kapcsán is volt egy jelentős fejlesztés, amikor nagyon sok új ellenőrzőportál került telepítésre és új ellenőrző járművek is beszerzésre kerültek, de az e-matricás rendszer és a HU-GO rendszer akkoriban még külön működött. Az elmúlt időszakban megkezdtük ezeknek a rendszereknek az integrációját. A több, mint egy évtizedes technológiával rendelkező e-matricás rendszert a világszínvonalú és nagyon fejlett informatikai hátterű HU-GO rendszer platformjára helyezzük át hardveres és egyes szoftveres elemek tekintetében is. Ez azt jelenti, hogy tavaly ősszel az integrációs folyamatoknak köszönhetően a korábban csak HU-GO e-útdíjas ellenőrzést végző portálok is képessé váltak az e-matricás ellenőrzésre.
Gondolom nagy a visszatartó ereje ennek a rendszernek, kevesebben bliccelnek?
Fentiek eredményeként javult az országos lefedettség, a bliccelők oldaláról megközelítve pedig a lebukás valószínűsége erősödött. Egyrészt ennek van visszatartó ereje, másrészt pedig a pótdíjak mértékének. A külföldi bliccelőktől nagyon nehéz behajtani a pótdíjat, mégis igyekeztünk a lehetőségeket megkeresni. Európa számos országában már el tudunk járni a pótdíjas esetekben, olyannyira, hogy például Ausztriában és Németországban már pert is veszítettek bliccelők velünk szemben. A korábbi 2-3 %-ról, körülbelül egy százalékkal növekedett a jogosulatlan úthasználók aránya, ami Európai szinten még mindig jónak mondható. Szerencsére azt tapasztaljuk, hogy tavaly, az év második felére már az autósok megtanulták az új szabályokat, az emberek többsége törekedszik a jogkövető magatartásra.