A fekete dobozból nyert információkat a The New York Times internetes felületén közölte először. A nyomozásban részt vevő katonai illetékes úgy nyilatkozott a lapnak, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták "nagyon udvarias, nagyon fesztelen" beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni. "A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz" - mondta a nyomozó. "Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz" - közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját. Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, "de - folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót".
Brice Robin, a marseilles-i államügyész sajtótájékoztatóját a Euronews hírcsatorna élőben közvetítette. Az államügyész elmondta, hogy a fekete doboz hangfelvételének első 21 percében semmiféle rendellenesség nem hallatszik, aztán amikor a pilóta kiment a fülkéből, automatán hagyták a gépet. A felvétel azt is bizonyítja, hogy a pilóta magánál volt, amikor a kapitány kopogott, mivel hallani lehet a lélegzetvételét is. A szakértők ebből arra következtettek, hogy a pilóta direkt állította süllyedésre a gépet, azaz automatikus leszállásra kapcsolt. Az államügyész azt is elmondta, hogy a gép semmiféle jelzést nem küldött, amikor veszélyes magasságba került, pedig a repülők automatikus vészjelzést is küldenek ilyen esetben. Brice Robin azt is elmondta, hogy a feltételezések szerint a kapitánynak tudnia kellett, hogy mire készül a társa, ezért is akarhatta betörni az ajtót.
Ez itt a gép megtalált fekete doboza
A fentieket a New York Times írta meg elsőként, egy a nyomozásban részt vevő illetékesre hivatkozva. Érdekes, hogy sem maga légitársaság, akinek nem feladata a baleset körülményeinek vizsgálata, sem a hivatalos vizsgálatot végző, francia hivatal (BEA) nem cáfolta az információt.
Van azonban két „apró” kérdés, ami felmerülhet még.
A gép megtalált fekete dobozát, azt, amelyik a pilótafülke beszélgetéseit is rögzítette, 10 kilométerre (!!!) a becsapódástól találták meg. Namost, amennyiben a terrortámadást minden elnök kizárta, valamint abban is mindenki biztos, hogy nem robbant fel a gép a levegőben és le sem lőtték, merthogy nagyon apró darabokra tört szét minden, és viszonylag kis területen meg is található, akkor hogy került a fekete doboz 10 .000 méterre a baleset helyszínétől? Azt valahogy nehéz elképzelni, hogy a becsapódáskor akkor erő érné, ami 10 kilométerre repíti. Akkor viszont korábban kellett, hogy kiessen a gépből.
A másik kérdés, hogy vajon nem lehet-e köze a lezuhanáshoz, illetve előtte a pilóta nem-beengedéséhez azoknak a korábbi (2008, 2010) eseteknek, amikor szintén Airbus gépeken a pilótáknak fel kellett venniük a légzőmaszkot, mert az egyébként jég oldására szolgáló glikololdat valamilyen módon beszivárgott a pilótafülkébe. Ugyan az utastér levegőztetése másik rendszeren történik, a pilóták véroxigén szintje az „édeskés illatú” gáz következtében a normális 92-95-ről, 70 százalékosra csökkent.
Még csak három nap telt el, ami nagyon kevés idő egy ilyen komplex vizsgálat elvégzésében. Biztosan mindenki felelősséggel jár el, és megtalálják a katasztrófa valódi okát. Azt meg remélem, hogy ezt mi is meg fogjuk tudni.