A veronai tragédia után is rengeteg tévhit kering arról, hogy a busz melyik részén vagyunk a legnagyobb biztonságban utazás közben. A helyzet viszont az, hogy ez egy sokkal komplexebb dolog annál, minthogy egy általános nagy igazságot mondjunk, hogy itt, vagy ott.
Egyrészt, minden busz felépítése más, máshol van bent a motor, máshogy vannak az üléssorok kialakítva, máshogy nyílnak az ajtók és az ablakok (amennyiben az utóbbiak egyáltalán nyithatóak). A másik fontos szempont pedig az, hogy nem mindegy, milyen baleset éri a buszt és ezzel kapcsolatban melyik oldalról érik a behatások.
Fotó: ANSA Hírügynökség
Hogy néhány példával érzékeltessük a dolgot, egy frontális ütközésnél a középen és hátul ülőknek jobbak az esélyei, kivéve annak, aki hátul középen, az üléssorok közti semmivel ül szemben. De, ha a buszba hátulról vagy oldalról ütközik valaki, akkor már megint más a helyzet.
Egyed László a Vas Megyei Katasztrófavédelem sajtószóvivője is csak annyit tudott hozzátenni a dologhoz, hogy talán az lenne a megoldás, ha a buszokon is bevezetnék azt a protokollt, ami repülőgépeken megszokott, vagyis indulás előtt röviden megmutatják, hogy vész esetén mi a teendő. Adott esetben sokat számít, ha az utasok tudják, hol vannak a szélvédőtörő kalapácsok, vagy hogy miként lehet az ajtókat nyitni.