Hé, Greengo, szabad az autó?

SzR-forbes.hu - Fotó: Orbital Strangers és SzR • 2016. november 27., vasárnap •
Elindult az első autós bubi a fővárosban, melyhez csak egy app szükséges és már startolhatunk is. Vigyázat, fizetni azért itt is kell és még a ,,nagytestvér” is figyel.
Hé, Greengo, szabad az autó?

Bevallom, imádom az elektromos autókat és a villanyverdákkal történő autózást, amely már-már szenvedélyemmé vált, így már alig vártam, hogy elinduljon a jó előre beharangozott magyar Greengo. 

Az ötletgazda nagyot szeretne alkotni a fővárosban bárhol felvehető elektromos autókkal, hiszen a legnagyobb akadály olyan, mint a tyúk-tojás probléma, vagyis addig nem terjednek az elektromos autók, amíg nincs kiépített töltőhálózat, de addig nem építenek töltőhálózatot, amíg nincs elég elektromos autó.

Ezen szeretne billenteni az ötletadó, Michaletzky Bálint, aki szerint Magyarországon még nem sikerült kialakítani a közösségi autózás kultúráját, a saját autó még mindig egyfajta státuszszimbólum, nehéz az átállás, nem egyértelmű, hogy mekkora piaci igény lesz a Greengora.

Renault helyett VW
Sokat jártunk Nyugat-Európába tesztelni és tanulni a különböző rendszereket. Azért azt fontos látni, hogy a legtöbb nagyvárosban ezek működő rendszerek, igaz, hogy többségében benzines autóval valósultak meg. A kezdeti ötletet egyébként is gyúrni kellett, három éve még Reanult Twizy flottát szerettünk volna. Aztán kiderült, hogy nem lehet rá normális ajtót szerelni, ráadásul nincs benne fűtés, szóval a téli-nyári üzemmód nem megoldható. Gondolkodtunk ugyan azon, hogy tegyünk rá másik ajtót és fűtést, de túl bonyolult lett volna. A megoldás végül a Volkswagen átalakított elektromos autója, az e-Up lett. Az induláshoz azonban befektetőt kellett találni, de szerencsére az autóbérléssel foglalkozó Ce Rent Zrt. látott fantáziát a dologban: a jelenleg 45 darabos flotta mellett további befektetésekkel élt, amiért cserébe többségi tulajdonrészt kapott a cégben. A vállalkozást a CE Rent alapította – nyilatkozta a forbes.hu-nak Michaletzky Bálint, aki szerint a befektetői elvárás az, hogy 12 év múlva megtérüljön a beletett pénz.

Milanovich Attila, a Ce Rent ügyvezető igazgatója pedig azt mondta a forbes.hu-nak, hogy szeretnék a szolgáltatási területüket a felmerülő ügyféligények figyelembe vétele mellett a mostani elérhető terület legalább háromszorosára növelni, vagyis 300-500 db elérhető autót biztosítani legalább 10.000 felhasználó részére.  

Örülnénk, ha a kihasználtsági mutatóinkat legalább 15-20% között stabilizálnánk és ennek függvényében egy autónkkal 3-10 család autó igényét válthatnánk ki – tette hozzá az ötletgazda, aki úgy látja, hogy egy töltő telepítése 2-3 millió forintba kerül, és legalább 100-150 töltő kellene az ideális üzemhez. Az e-Up 2 nap alatt merül, de az app ki is írja, hogy a kiszemelt járgány mennyit bír még az aktuális töltöttséggel.

Nem egyszerű beülni a Greengoba, aztán majd nem akarunk kiszállni
A Greengo applikáció egy rövidnek nem nevezhető regisztráció után (meg kell adni a jogsi és a személyi igazolvány számát is, lakcímet, satöbbi) letölthető a telefonra, ahol térképen jelzik a szabad autók helyét, a töltöttségét, és azt, hogy ezzel mekkora távot lehet megtenni.  A regisztráció során be kell állítanunk egy 5 jegyű PIN-kódot, és amikor a kiválasztott autóhoz érünk, rá kell nyomnunk a zárolás feloldása ikonra, majd be kell ütünk a PIN-kódot, ezután az autó szélvédőjének jobb alsó sarkában lévő kis monitoron felvillan egy azonosítókód, ezt szintén a telefonba kell bepötyögni, és már kattan is a központi zár. 

A kulcs a kesztyűtartóban van a forgalmival együtt, a kesztyűtartón pedig piktogramok segítik az indítást. (A slusszkulcs elfordítása után a kézifék alatti panelen újra be kell ütni a PIN-kódot, és utána megnyomni a # gombot, de aki béna, mint én, az a csillagot nyomogatja, miközben az autó türelmetlenül pittyog, és ha mindezt a bulinegyed közepén csinálja péntek este, akkor egy nagyon amatőr autótolvajnak is nézhetik.)

Ha sikerült beütni a PIN-kódot, az autó átengedi a vezérlést, és már indíthatunk is. Igazából az indítás nem jó szó, és ezt azért mondom, mert most vesztettem el az elektromosautó-szüzességemet, és az egész inkább bekapcsolásra hasonlított, mintsem beindításra. Nincs rázkódás, röffenés, csak szépen világít a műszerfal. A sebességváltó automata, ami nagyon kényelmes a belvárosban.

A szinte teljesen töltött e-Up műszerfala 145 km-re elegendő kakaót mutatott,  reálisan azonban 100 km-t tud menni egy töltéssel, de a hatótáv nagyban függ az időjárástól is. Rosszul bírja az akksi a hideget, minél hidegebb az idő, annál gyorsabban merül, ráadásul, ha az ember a fűtést is rányomja, akkor még tovább csökken, akár 20-25 km utat is el lehet fűteni egy hidegebb napon. 

Persze, ha lepadlózzuk, akkor is kiválóan fogyaszt, de legalább azonnal átérezzük a teljes forgatónyomatékot, hiszen a kiváló gyorsulás miatt belecsapjuk a fejünket a fejtámlába, és már el is értük az 50-70 km/h sebességet, szóval élvezet és élmény egyszerre. Ki sem akarunk majd szállni. 

Ki használja majd legtöbbet a Greengot?
Alapvetően azok, akik városon belül akarnak rohangálni, de nem akarnak egy autóval bajlódni – fizetni a mindenféle adókat utána, szurkolni a benzinkúton 10 forint üzemanyagár-csökkenésért, parkolót keresni minden este. A Greengo autóit bárhol le lehet tenni, ahol más számára is könnyen hozzáférhető, nincs töltősziget, ahová kötelezően el kéne vinni. Ha lemerült, akkor a cég elszállítja. Ugyanez persze az árnyoldala is lehet, ha épp nagyon menni akarnánk valahova, simán lehet, hogy nem lesz autó a közelben.

Mennyi az annyi?
Az egyszeri díja összesen 5900 forint, ebből a bankkártya regisztráció 1000 forint és a regisztrációs díj 4900 forint, ezután  a havi díj 990 forint, az autó bérlése percenként 65 forint, tehát egy 40 perces út 2600 forintra jön ki. A parkolás percenként 15 forint, és igyekezzünk nem elhagyni a slusszkulcsot, mert a bünti 100 ezer forint.

Ha valaki őrültködni akar, azt saját kontóra teheti, az összes büntetés a felhasználót terheli. Nem is csábított volna a sötét oldal, ha az elektromos autónak nem lenne egy orbitálisan vonzó tulajdonsága a gyorsulás, szóval elég könnyen össze lehet szedni pár bünticetlit, ha nem figyelünk eléggé. Fotónkon látható greengos-s isígy járt, hiába, hogy grátisz lehet parkolni Budapesten, ám a rokkantaknak fenntartott helyet az elektromos autó sem használhatja engedély nélkül.

A központból egyébként mindent figyelnek és mindent látnak, hol van az autó, mennyivel megy, milyen állapotban van, illetve ha szükséges, akkor az álló autóban kiiktathatják a gyújtókapcsolót.
Én csak ajánlani tudom!

közösség

további frisss

lap tetejére