Miután tegnap a Győr-Moson-Sopron megyei értekezletet bonyolították le, ma a vasi értekezletre került sor, június elején pedig már Burgenlandban is több helyszínen lesz hasonló munkamegbeszélés.
A tanácskozás megnyitója során Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke az osztrák Burgenland tartomány és a magyar kormány között létrejött egyezményre emlékeztetett. Mint mondta a Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár által aláírt megállapodás a határátkelési pontok növelését fogalmazza meg. Hozzátette, hogy az útfelújítások részeként Rohonc és Körmend között, egy teljesen új nyomvonalon építenek közútat. A közgyűlés elnöke a Szentgotthárd-Bajánsenye közötti útépítést is megemlítette, majd hozzáfűzte azt is, hogy 25 évvel a határnyitás után igazán időszerűek lettek ezek a közlekedésfejlesztési koncepciók.
Az együttműködési lehetőségek tovább bővülhetnek, ha ezek a fejlesztések megvalósulnak, és akkor végre lelkünkben is leomolhat az utolsó vasfüggöny – mondta bevezetőjében Kovács Ferenc.
Ezt követően Polányi Péter megfogalmazta: ez egy olyan munkaértekezlet, mely során azt szeretnénk megtudni, hogy a meghívott polgármesterek mit szeretnének a fejlesztések során megvalósítani.
Az EU-ba történő belépéssel nyilvánvalóvá vált, hogy vannak olyan térségek, melyek sokkal fejlettebb a miénknél. De persze mi sem akarunk nagyon lemaradni, ezért aztán elérendő célunk, hogy a határ menti átkelési szakaszok sűrítsük – tette hozzá a projektvezető.
Polányi Pétertől megtudtuk, hogy 2013. július 17-én írta alá Szijjártó Péter azt a szándéknyilatkozatot, melyben 20 határátmetsző pont megvalósításáról egyeztek meg. A megvalósíthatósági tanulmánynak egyébként hat szakasza van, az első célja az adatgyűjtés, a vasi települések véleményének meghallgatása, összegzése.
A frisss.hu megtudta, hogy a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ koordinálja majd a megvalósíthatósági tanulmányt, melynek 2015. május végén van a befejezési határideje. Az is nyilvánvalóvá lett, hogy a projekt együttműködési elemeket hivatott vizsgálni, s ennek egyik szűk keresztmetszete lesz a közlekedés. Ezen belül nyilván szóba kerülhet – többek mellett – a turisztika, az informatika és a vendéglátás is.
A frisss.hu-nak nyilatkozó Polányi Péter elmondta, hogy a tanácskozás végtermékei olyan megvalósíthatósági tanulmányok lesznek, melyek megvizsgálják valamennyi határ menti település lehetséges összekötését a határ túloldali településeivel.
Emellett megvizsgáljuk milyen előnyök, hátrányok és milyen veszélyek és lehetőségek jönnek össze ezekből a fejlesztésekből. A végtermék egy olyan prioritáslista lesz, ami funkcionális-, régió- és gazdaságfejlesztési szempontból is elemzi és rangsorolja ezeket a leheséges fejlesztéseket. Ezek elsősorban a közút-, a vasút-, és a kerékpárút fejlesztést, illetve a turisztika és a munkába járás modernizációját tűzte ki célul - tette hozzá.
Miután a tervezők és a koordináló központ megtudakolja, hogy a helyi településeknek mi a célja a határ menti közúthálózat fejlesztése kapcsán, a tervezői munkacsoport a bejött információkat feldolgozza és a megvalósíthatósági tanulmányokat eszerint folytatja.
Dr. Berki Zsolt, a FŐMTERV Mérnöki Tervező ZRt. projektvezetőjeként elmondta, hogy ők nyerték el a projekt megvalósítását.
A térségben megjelenő gazdasági kapcsolatokat szeretnénk értelmezni, a felsorakoztatott érvrendszereket pedig műszaki tartalommal szeretnénk felruházni. Mi, a tervezők képezzük a hidat az elképzelések és a megvalósítás között. Befogadó beszélgetést szeretnénk tartani, ahol a kapcsolatokat, a terület alapon szerveződő szolgáltatásokat mérnénk fel, s ezeknek nyilván volna közlekedés jellegű vonatkozása is – emelte ki a projektvezető.
A megbeszélés végén a résztvevő polgármesterek a helyi igényeket fogalmazták meg.