Fontos cél számunkra, hogy a megyei jogú városok buszmegállóiban, vasútállomásain olyan töltőpontok kerüljenek kialakításra, ahonnan egyszerre tölthető a tömegközlekedésben használt elektromos busz, az utasokra várakozó taxi, vagy az autóikat elektromos tömegközlekedési eszközre cserélők autói – ezt Bottyán Balázs, a Jedlik Ányos Klaszter (JÁK) ügyvezetője nyilatkozta még a nyár elején.
Jogszabályok nélkül nem megy
Honlapunk megtudta, hogy a Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódva várhatóan szeptember végéig alkotják meg azokat a jogszabályokat, amelyek az elektromobilitáshoz kapcsolódó útburkolati jelek és jelzőtáblák bevezetéséhez szükségesek. Emellett várhatóan ugyancsak szeptember végéig fejezik be a zöld rendszámok bevezetéséhez szükséges jogalkotói munkát. November 30-ig pedig előreláthatólag elkészülnek a lehetséges kedvezményeket rögzítő jogszabálytervezetek is.
Közben a nemzetgazdasági miniszter az elektromos járművek magyarországi széleskörű elterjesztést azzal is indokolta, hogy Európában a megtermelt energia 50 százalékát a közlekedésre fordítják, de ennek az energiának a 90 százalékát még mindig kőolajból nyerik.
A felhasznált kőolaj 90 százaléka pedig Európán kívülről érkezik a kontinensre. Így minden felelős kormánynak tennie kell az elektromos járművek elterjesztésének gyorsításáért, így tesz a magyar kormány is – mondta Varga Mihály, aki egyúttal megköszönte a terv elkészítéséhez nyújtott segítséget a Jedlik Ányos Klaszter tagjainak.
A magyar e-busz
Az első elektromos autóbuszt az evopro cég mutatta be idén tavasszal hazánkban. A magyar fejlesztésű és magyar gyártású elektromos busszal kapcsolatban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azt szeretné, ha Magyarország Közép-Európa vezető országa az elektromobilitás terén.
Mészáros Csaba, az evopro-csoport vezetője azt mondta, a Modulo elektromos busz nem állhatna a Szentháromság téren a kormány ösztönző gazdaságpolitikája nélkül. Emellett köszönetet mondott az I. kerületnek is, hogy a városrész vezetése "zászlójára tűzte" az elektromos közlekedést.
A magyar mérnökök által tervezett, fejlesztett és gyártott Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusa, a Medio Electric ultrakönnyű, kompozit szerkezetű, mintegy 57 százalékos magyar értékhányaddal rendelkezik. A null-emissziós autóbusz 8 méter hosszú, 65 utas szállítására alkalmas.
Ezután a kérdés már csak az, hogy mikor jelennek meg az első elektromos autóbuszok Budapesten menetrend szerint is és mikor érnek Szombathelyre? Addig is nézzük meg, hogyan zajlik mindez Svédországban.
A svéd példa
A svéd nagyvárosban, Göteborgban kizárólag megújuló energiát használó autóbuszjárat indult. A Siemens technikával felvértezett Volvo buszok azt követően álltak forgalomba, hogy alig másfél éve kidolgozták a nagy teljesítményű töltőállomás koncepcióját.
Az 55-ös számú, új elektromos hajtású járművekkel üzemelő autóbuszvonalon, a svédországi Göteborgban Lindholmen és Johanneberg közötti, 9 km hosszúságú vonalon három teljesen elektromos és hét elektro-hibrid busz jár, és valamennyit a Volvo gyártotta.
A buszokat akkumulátoregységgel szerelték fel, melyeket kizárólag megújuló energiával töltenek. A Göteborg Energi kommunális energiaszolgáltatóval együttműködve, a Siemens két nagy teljesítményű töltőállomást helyezett üzembe a vonal két végén. A németek szállították a teljes töltőrendszert is.
"Göteborg elektromos autóbuszvonala jól mutatja, milyen rugalmas tud lenni a töltőrendszerünk. A Siemens töltőállomást első ízben telepítették zárt helyiségben. Egy póznarendszer teteje helyett az áramszedő (pantográf) az épület mennyezetén található" - magyarázta Sandra Gott-Karlbauer, a Siemens Városi Közlekedés üzletágának igazgatója. Håkan Agnevall, a Volvo Buses (Volvo Buszok) cég elnöke hozzátette: "Az elektromos Volvo buszok energiafogyasztása mintegy 80 százalékkal kisebb, mint a hasonló kategóriájú dízel buszoké. A csendes és teljes mértékben kipufogógáz-mentes működés hozzájárul az egészségesebb városi környezethez és az éghajlatra gyakorolt hatásunk csökkentéséhez, míg az utasok kellemesebben fognak közlekedni."
A Göteborg Energi vezérigazgatója, Lotta Brändström pedig a rendszerindításkor azt emelte ki, hogy újabb fontos lépést tehettek a fenntarthatóbb tömegközlekedés kialakítása érdekében. "Az autóbuszok megújuló energiával való töltése révén csökkentjük a károsanyag-kibocsátást, és javítjuk a Göteborg lakosai által belélegzett levegő minőségét. A közlekedési szektor ilyen átalakulására van szükség, ha egy ökológiailag fenntartható társadalmat akarunk létrehozni. A tömegközlekedés villamosítása más megoldásokkal - például a biogáz fokozott felhasználásával - együtt fontos része ennek a munkának" - mondta.
A Volvo és a Siemens 2012 óta dolgozik együtt az elektromobilitás területén, és globális megállapodást írtak alá teljes, villamosított autóbusz rendszerek városoknak történő szállításáról.
A megállapodás értelmében a Volvo Buses cég elektromos hibrid és teljesen elektromos autóbuszokat szállít az ügyfeleknek, míg az elektromos járművekhez szükséges, nagy teljesítményű töltő állomásokat (maximum 450 kW töltési teljesítményig) a Siemens fogja biztosítani és telepíteni.
Göteborgban az 55-ös vonalon az elektromos autóbuszokkal történő közlekedés az ElectriCity projekt eredménye. E közös vállalkozás keretein belül kutatással foglakozó társaságok, ipari tervezők és várostervezők tesznek erőfeszítéseket a következő generációs, fenntartható tömegközlekedés kialakítása, demonstrálása és kiértékelése érdekében.