1800 kilométerre Szombathelytől, Nyugat-Franciaországból indult vasárnap délután az „Óceánok Everestjének” hívott vitorlásverseny, amelyen a feladat megkerülni a Földet egyedül, kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül. Figyelembe véve, hogy a Mont Everestre több, mint háromezren jutottak fel, a világűrbe több, mint hatszázan jutottak ki, az a hetvenkét ember, aki képes volt ezt a feladatot végrehajtani meglehetősen rendkívülinek érezheti magát. Különösen igaz ez a magyar indulóra, Fa Nándorra, aki immáron ötödször készül körbevitorlázni bolygónkat.
Fotó: Christophe Favreau/ Spirit of Hungary
A vitorlás hajók közötti Forma-1-esnek titulált, 18 méteres versenyhajók a legfejlettebb technológiát képviselik minden tekintetben. Az Open 60-as hajóosztályban az alapanyag a karbon, és természetesen minden egyes milliméter a teljesítmény, a sebesség fokozását szolgálja. Azaz, a súlycsökkentés miatt nincs fűtés, vagy konyha, sőt, semmilyen kényelmi felszerelés sem található. Ez pontosan tükrözi, mekkora teljesítmény is a ”skipperek”, a vitorlázók részéről a három hónapos folyamatos versenyzés.
Fotó: Christophe Favreau/ Spirit of Hungary
A nyugat-franciaországi Les Sables d’Olonne nevű, Sárvár nagyságú kisvárosba a rajtra több, mint 350 ezer ember érkezik ilyenkor. Sőt, a verseny falu, aminek legfontosabb része a ponton a hajókkal, három hét alatt kétmillió látogatót fogadott. Nem véletlen ez, hiszen elsősorban a franciák sportjáról van szó, a nyílttengeri vitorlázásban ők az elöljárók. Az eddigi versenyeken a legtöbb induló francia volt, nem is nyerte meg más a Vendée Globe-ot, csak ők. A mostani versenyen azonban rekord számú, tíz ország képviselteti magát - köztük a japán versenyző Ázsiát, az új-zélandi Ausztráliát, mint földrészt is első ízben reprezentálja. A legfiatalabb skipper 23, a legidősebb 68 éves.
Éppen ezért óriási eredmény, hogy egy tengerrel nem is rendelkező ország, Magyarország Fa Nándor személyében immáron harmadszor szolgáltat versenyzőt a megmérettetésre. A magyar profi vitorlázó a nyolcvanas években még Gál Józseffel, a Szent Jupát fedélzetén hajózta először körbe a Földet, majd áttért a versenyvitorlásokra. 1993-ban első nem franciaként nem csak befejezte a Vendée Globe-ot, de az előkelő ötödik helyet is megszerezte. Bár később a családjára való tekintettel abbahagyta az óceáni versenyzést, amikor lányai felnőttek és lehetősége adódott, 2012-ben ismét nekivágott a feladatnak. A világon teljesen egyedülállóként megtervezte és megépítette saját hajóját, amin jelenleg versenyez is. A Spirit of Hungary egy modern, gyors és biztonságos versenyhajó, mellyel Nándi két éve egy ausztrál társával együtt már a Földet is megkerülte.
A négyévente megrendezett Vendée Globe rekordja jelenleg 78 nap. Óriási tehát a fejlődés az első, 1968-ban Sir Robin Knox Johnston által teljesített 313, vagy a ’89-es verseny 109 napjához képest. A technológia fejlődésével a legújabb generációs, „bajuszokkal felszerelt” hajókkal vélhetően idén tovább csökken a rekordidő. Fa Nándor hatvankét évesen természetesen nem megnyerni szeretné a versenyt, de szeretné 90 nap alatt befejezni az utat.
Mivel a Frisss.hu újságírója is részt vett a Vendeé Globe rajton (persze csak Press hajón) mutatunk pár exkluzív fotót a helyszínről:
A Spirit of Hungary fedélzetére is felmehettünk. A balatoni hajók eltörpülnek mellette, hosszú a deck és magas az árbóc. Épp Fa Nándor készül arra, hogy felhúzzák az árbóc tetejére csütörtök délután, még a rajt előtti nagy készülődés közepette.
Ilyen a SOH belülről.
A mérések helye. Ennél az asztalnál sok minden eldől.
Vízforraló és néhány fűszer. (Nándi, nem irigykedünk.)
Mindeközben a hajók előtt, a pontonon.
A Banque Populaire hajó, melynek skipperét a nagy esélyesek között tartják számon. A francia vitorlázók hatalmas sztárok ott.
A nem francia kategóriában - merthogy ők sokan vannak - a másik nagy esélyes a brit Alex Thomson. Ő az egyik legmenőbb hajóval, a Hugo Boss-szal indult.
Az Open 60-asok még a ponton mellett. 60 láb hosszúak (18 méter) és majd 30 méteres árbócuk van, ami nagyjából annyit tesz, mintha egy kilenc emeletes házra néznénk fel.
Vasárnap a rajt napja volt, ahol közel egy millió vitorlásrajongó és érdeklődő búcsúztatta el a skippereket. Innen már csak az óceánok felé vezezett az út. Szerencsések voltunk, hajóról, viszonylag közel nézhettünk a rajt pillanatait.
Legalább öt helikopter is körözött felettük, élőben közvetítették az eseményt világszerte.
A No Way Back azért merész névválasztás a hajóhoz.
Itt pedig a Spirit of Hungary a rajtnál. Sok sikert Fa Nándornak!
A hajók útvonalát itt lehet élőbenkövetni.
Fa Nándor hajónaplója pedig itt frissül.