Elektromobilitás: Magyarországra érkezett a Tesla

hvg.hu és az alternativenergia.hu cikkei alapján: SzR • 2015. június 28., vasárnap •
Bevallom, odavagyok a villanyverdákért, de arra a hírre én is felkaptam a fejem, hogy már a magyar piacon is elérhető az elektromos autókat gyártó Tesla, mely elsőként felsőkategóriás modelljét vezeti be, és azt tartós bérleti konstrukcióban kínálja.
Elektromobilitás: Magyarországra érkezett a Tesla

Láttam már szép hazánkban Teslát, sőt egy forró június eleji napon Szombathelyen is megpillantottam egy külföldi rendszámú modellt, így aztán (talán) nem véletlen, hogy a jelenleg csúcskategóriának számító autócsoda már Magyarországon is megvásárolható. 

Flottaautóként, bérleti konstrukcióban

A Business Lease mobilitási szolgáltató a Tesla Europe vállalattal együttműködésben Kelet-Közép-Európában elsőként Magyarországon kínálja a cégvezetői autók szegmensébe illeszkedő modellt, az év végéig azonban Szlovákiában és Csehországban is ezzel a flottakonstrukcióval jelenik meg. A Tesla autói normál kereskedelmi forgalomban nem kaphatók jelenleg ezeken a piacokon.
Az S modellt a flottapiac felső szegmense számára szánják, így a Business Lease csak teljes szolgáltatáscsomaggal kínálja. Ez magába foglalja az autót, egy intelligens töltőberendezést és ennek üzembe helyezését, továbbá a különféle költségeket.
A Tesla S egy feltöltéssel 400-500 kilométert képes megtenni.

Ahol a Tesla készül

Az elektromos meghajtású autókat gyártó, kaliforniai székhelyű Tesla Motors autógyárat 2003-ban alapították, tulajdonosai között van a Daimler AG és a Toyota. Első termékének sorozatgyártása 2008-ban indult, modelljei iránt évről évre nő a kereslet, az idei terv már 55 ezer jármű legyártása. A cég részvényei a New York-i tőzsdén forognak, 2015 első negyedéve után 52 százalékkal 893,3 millió dollárra emelkedő árbevételről és 154,2 millió dollár veszteségről számolt be a cég, ez utóbbit a magas fejlesztési költségek magyarázzák.

Régiós piac

Vincent van der Meijdent, a Business Lease ügyvezető igazgatója a cég közleményében kifejtette, hogy nagy érdeklődést tapasztalnak a régióban a modell iránt. A cég arra alapoz, hogy a tiszta autók iránt érdeklődő cégvezetők különösen nyitottak az új technológiákra.
A cégvezető az előzetes várakozások alapján a régiós piacon 2015-re 25, 2016-ra 80 autóval bővülő Tesla-portfólió kialakításával számol.
A Business Lease Csoport az AutoBinck Holding N.V. teljes tulajdonú leányvállalata, teljes portfóliója 45 ezer autóból áll. A Business Lease teljes körű operatív lízing és mobilitási megoldások szolgáltatója Hollandiában, Lengyelországban, Szlovákiában, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon és Romániában.

Hazai elektromobilitás

Magyarországon az e-mobilitás terjedését a Jedlik Ányos Terv keretében támogatja a kormány, a program elkészültét június elején jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A kormány a közeljövőben tárgyalja a dokumentumot, amely ösztönzőket és szabályozási feladatokat tartalmaz az elektromos közlekedés elterjesztésének segítésére. A tervek szerint engedélyezik például az elektromos autók számára a buszsávok használatát, útdíj- és parkolási, illetve adókedvezményeket nyújtanak.
Az előrejelzések szerint 2050-re az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid, vagy plug-in típusú jármű lehet Magyarországon.

Jogrendszer

Közben, egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki nem bocsátó, azaz "nulla emissziós" gépkocsi. Eddig csak a csendes és a kis légszennyezésű gépkocsi fogalmát ismerte a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló, 1990-ben hozott rendelet.
Az új fogalom szerint az elektromos gépkocsi lehet tisztán elektromos meghajtású, amely csak akkumulátorral rendelkezik, illetve külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi. Ez utóbbi tartalmaz egy belső égésű motort, továbbá akkumulátort is, amelyet külső forrásból is tölteni lehet.
A hibrid elektromos gépkocsi hatótávolsága elektromos üzemben legalább 15 kilométer kell, hogy legyen, míg a növelt hatótávolságú hibrid gépkocsié - csak akkumulátorral - legalább 50 kilométer.
A jelenlegi szabályozás szerint a csendes gépkocsi zajterhelése nem haladhatja meg a decibelben meghatározott küszöböt, míg a kis légszennyezésű gépkocsinál a károsanyag kibocsátást szabályozza a rendelet.
A módosítást a nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett rendelettervezet tartalmazza, amely a kormány honlapján jelent meg.
A nemzeti fejlesztési miniszter kiegészíti a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló rendeletet is, a szintén a kormány honlapján megjelent tervezetében.    
Ebben szerepel, hogy a környezetkímélő gépkocsik hatósági vizsgáztatásakor a környezetkímélő jelleg megállapítása csak gyári kivitelű gépkocsi esetében végezhető el. A műszaki vizsgán az üzembentartó kérheti a korábban megállapított környezetvédelmi osztályba sorolás módosítását, hogy az megfeleljen valamelyik új kategóriának.

 

közösség

további frisss

lap tetejére