Úgy tűnik, Szombathely tényleg komolyan veszi a városmarketinget, és a Szent Márton évforduló mellett - gondolva a következő évekre is - Magyarországon, sőt, egész Európában egyedülálló projektet valósít meg. Igazi turista látványosság lesz a kötött pályás tömegközlekedés legelső formájának, a lóvasútnak a visszaállítása Szombathely történelmi épületei között. Az útvonal megegyezik majd az 1974-ben megszűnt villamos útvonalával, azaz a Vasútállomástól a Kálvária templomig láthatjuk az eredeti, sötétbarna kocsikat, előttük eurázsiai vadlovakkal - de erről majd később.
Ehhez hasonló típusú kocsik közlekednek majd Szombathely utcáin
A projekt bár számtalan kérdést felvet, úgy tűnik finanszírozási oldalról stabil lábakon áll. Egy Európai Uniós, "Az eredeti tömegközlekedés visszaállítása a kontinens legszebb városaiban" címet viselő pályázatnak köszönhetően több, mint 2,7 milliárd forintra számíthatunk Brüsszelből. Ezt az összeget városi költségvetésből kell majd kiegészíteni, amolyan "önrész" módján. Az elkészült "Megvalósíthatósági tanulmány" összesen 120 milliárd forintnyi forrás szükségességét rögzíti. Így nekünk, szombathelyieknek 117,3 milliárd forintunkba fog kerülni városunk leendő jelképének megépítése. Az önrész biztosítása a gazdasági alpolgármester feladata.
A Megyeháza előtt is láthatjuk majd a lóvasútat az egykori villamos helyén
Mint köztudott, hazánkban harmadikként, 1897-ben indult meg a villamos közlekedés Szombathelyen. Talán kevesbé ismert tény, hogy az első ló, ami vasúti kocsit húzott maga után egy településen 1860-ban kezdte meg tevékenységét. Az utolsó lóvasúti közlekedés végül 1927-ben szűnt meg. Azóta is rengetegen vannak, akik a nosztalgiázós élmény mellett, szakmai alapon méltatják a tömegközlekedés legelső formáját. Érveik szerint nem csak a buszokhoz képest csendes üzemük miatt érdemes foglalkozni a kérdéssel, hanem elsősorban a környezetszennyezési mutatójuk szinte nullával egyenlő volta miatt.
A Rákóczi utca - erre nem fog közlekedni a lóvasút
Városunk életének talán legnagyobb beruházásáról Citromfalvi Zsoltot, a Városháza Beruházási Projekt-fejlesztési titkárság vezető helyettesét kérdeztük.
- Az egész ötlet már jó pár éve kering a Városháza falai között, mindenkinek szimpatikus volt, csak pénz nem volt rá. Most, hogy sikerült a teljes beruházás közel 3 százalékát elnyernünk egy pályázaton, nem volt kérdés, hogy a maradék 97 százalékot ki kell pótolni.
Citromfalvi úrtól az iránt is érdeklődtünk, hogy nem tartanak-e a közlekedés akadályoztatásáról, illetve az iránt érdeklődtünk, mi történik majd, ha a lovakra rájön a szükség és ad hoc módon telepiszkítják a várost.
- Miután ezek ős-magyar, eurázsiai lovak lesznek, nem kell aggódni lassúságuk miatt. A lovak az előzetes teszteléseken több, mint 40 kilométeres átlagsebességet értek el, ezzel közel kétszer olyan gyorsak, mint a legmodernebb autóbuszok. Gondoltunk arra is, hogy ürülékük ne zavarják a városlakók komfortérzetét, ezért az állatoknak olyan szerződést kínálunk, amelyben büntetőjogi felelősségük tudatában vállalniuk kell, hogy kizárólag a kijelölt helyeken könnyíthetnek magukon. Ezeken az úgynevezett "tisztasági pontokon" gondoskodunk a folyamatos takarításról, a Szova munkatársai vállalták a napi várhatóan 25-30 kilogramm ürülék elszállítását és újrahasznosítását is.
Eurázsiai vadlovak az Őrségben - innen érkeznek majd reggelente üzemkezdéskor Szombathelyre
Most már csak az a kérdés, mikorra valósulhat meg a nagyszabású beruházás. Ami tudható, az annyi, hogy az építkezés még ebben a hónapban elkezdődhet. A várható befejezés és átadás időpontjáról nem sikerült pontos információkat szereznünk, de a legpesszimistább tervek szerint is még idén, karácsony előtt átadják a teljes hálózatot az utasforgalomnak.