A Boldogságprogram a Jobb Veled a Világ Alapítvány projektje, amely Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus ajánlásával valósult meg az iskolában. A programra Perge Mária, az iskola egyik tanítója talált rá az interneten, és úgy gondolta, jó lenne, ha a Gothardba járó gyerekek is bekapcsolódnának. (A program egyébként felnőttek szól, az interneten lehet regisztrálni.)
Havonta egy boldogságórát tartanak az iskolában, az idei tanévben a második évfolyamosoknak. De a 45 percnyi „tananyagot” más órákba (például technika, ének) is beépítik. A program tíz hónapból áll, a téma változó. Szeptemberben a háláról, októberben az apró örömök élvezetéről volt szó, novemberben pedig a társas kapcsolatokról beszélgettek a diákok. Decemberben az önbecsülés és az önismeret lesz a téma. A későbbiekben pedig az optimizmusról, a megbocsátásról, a célok kitűzéséről, eléréséről, a jó cselekedetekről és az egészséges életmódról tanulhatnak a kicsik. A feladatokat egyébként csoportosan végzik az órákon. A gyerekeknek tetszik ez a lehetőség. Olyan foglalkozásokon vesznek részt, mint például: le kell rajzolni a kezüket, és beleírni annak/azoknak a nevét, akiknek hálásak. A program pozitív életszemléletre nevel, az apró örömökre.
Miért jó a Boldogságprogram? A tanulással járó stressz, a megfelelési kényszer, a teljesítménykényszer negatív hatással van a gyerekek mindennapjaira. Ezzel szeretnék motiválni a fiatalokat arra, hogy örömmel végezzék a feladatokat, jól érezzék magukat a bőrükben, jobb legyen a közérzetük, és szeressék az életet – fejtette ki az intézményvezető. A program várható eredménye, hogy a gyerekeknél csökken a stressz, a szorongás, növekszik az önbizalmuk, több lesz az életkedvük – és ez pozitívan hat a tanulásra is. Mivel csoportosan végzik a feladatokat, az osztálytársak jobban összetartanak, odafigyelnek egymásra, elfogadják a másik nézőpontját, és segítik egymást.
Mándl Józsefné
A gyerekek dalokat is tanulnak közben, hiszen ez által szintén felszabadultabbak lesznek. Az egész program az iskola egészségfejlesztő projektjének a része. Az igazgatónő szerint ebben az életkorban könnyebb megtanulni azt, hogyan érezhetjük jól magunkat, hogyan örülhetünk az élet apróbb dolgainak, hogyan becsüljük meg emberi kapcsolatainkat, hogyan lehetünk ezáltal a tanulásban és az életben sikeresebbek.
Az óra a fokozódó iskolai terhelés kompenzálására is szolgál, hiszen egy-egy téma feldolgozása egész hónapban, tantárgyi koncentrációval épül be az iskolai oktatás-nevelés rendszerébe. Először van egy kiinduló mese, ebből bontja ki a pedagógus, hogy mi a történet lényege, ez a havi témához kapcsolódik.
A Boldogságóra most kísérleti jelleggel valósul meg. Ha beválik, akkor jövőre több osztályban bevezetik. Az eddigi tapasztalatok nagyon jók, élvezik a másodikosok az órákat. Hasonló programokat egyébként a világ számos országában alkalmaznak, hogy pozitív életszemlélete, optimista gondolkodásmódja legyen az embereknek, és ezáltal sokkal boldogabbak, sikeresebbek, egészségesebbek legyenek.