Nyolc kilométer, vagyis az ember beül az autóba és már ott is van. Ez Dozmat, egy több mint 200 lelket számláló kis község Szombathelytől nyugatra, az Arany-patak partján. A neve vagy a délszláv drozg (rigó), vagy a szláv druzba (barátság) szóból ered.
Az évszázadok során elég sok változatban használták a falu nevét. A 13. században várbirtok volt, először 1238-ban említik, akkor épp Druzmoth néven. Ez az időszak mozgalmas lehetett a falu életében, hiszen 20-30 évente más néven szerepelt a feljegyzésekben. 1269-ben villa Duruzmot, 1281-ben Duruzomat, 1291-ben pedig Durzumot néven került be a krónikákba.
A 14. és a 15. század is hasonló volt, 1333-ban Dorzmat lett, 1355-ben Torndurzmata, 1358-ban Dorozmath, 1416-ban Eghazasdorozmath, 1430-ban Kysdorozmath, 1466-ban Dorsmath, 1472-ben Drozmath alakban tűnt fel a falu neve.
Dozmat valószínűleg jó eséllyel pályázhatna a legtöbbször nevet váltó falu címére. De e nélkül is egyedülálló ez a település, hiszen itt jegyezték fel a legrégebbi regőséneket, ami a 20. századig fennmaradt. A 14. században pedig a temploma révén a térség egyházi központja lehetett, amit az Egyházasdozmath név is megerősít.
Nem mellesleg a község határában egy újkőkori település nyomait találták meg és ez volt Bulcsú horka kíséretének faluja is. Dozmat templomát a 12. században emelték, Szent György tiszteletére, ám az 1674-re elég rossz állapotba került. Az akkori egyházlátogatási jegyzőkönyv szerint a tornya már közel állt a leomláshoz. 1690-ben aztán leégett a templom és a torony is összedőlt, de 1697-ben már javában folyt az újjáépítés.
Dozmatnak 1910-ben 339 magyar lakosa volt. 1972-ben egy parasztház padlásán itt találták meg a dozmati kódexet, ami nem más, mint Aegidius Romanus „De regimine principum” című jogtudományi művének az egyetlen magyarországi példánya. 1986-ban készült el a víz-, 1994-ben a gáz- és 2003-ban a szennyvízvezeték - ez utóbbi a szombathelyi tisztítóhoz csatlakozik.
Felmerészkedtünk a dozmati kilátóhoz, ami nem egy nagy túra, viszont a felfelé vezető út hatalmas darabokból álló kőzúzalékkal van kirakva, ami kellően instabil és kényelmetlen, már-már járásra alkalmatlan, de a kilátásért megéri, mert csodaszép.