Ha egy autót minden nap használunk, előfordulhat, hogy valami időközben tönkremegy, vagy nem működik benne rendesen. A járművek általában jól láthatóan, a műszerfalon különféle piktogramok segítségével jelzik a hibát. Ha valami nem működik optimálisan, felvillan az adott hibajelet mutató lámpa. Azonban átlag autóhasználóként sokszor elveszünk ezeknek a jelzéseknek a sokaságában, és nem tudjuk, mi mit is jelent pontosan, illetve mikor mi a teendő.
Ebben a káoszban próbálunk egy kicsit rendet tenni ennek a kisokosnak a segítségével. Sorra vesszük a leggyakoribb hibajeleket és megmondjuk, hogy mikor mit érdemes tenni.
Behúzott kézifék, alacsony folyadékszint
A hiba oka lehet az, hogy figyelmetlenül nem engedtük ki a kéziféket, rosszabb esetben viszont a fékfolyadék minimális szint alá csökkenését jelzi. Nagyon veszélyes ilyenkor közlekedni, mert nem tudhatjuk, mikor szűnik meg teljesen a fékhatás. Lehet, hogy nem fogunk tudni megállni.
Túl magas vízhőfok
Ez az, amikor azt mondjuk, hogy „felforrt a víz”, azaz a motor hűtőfolyadékának hőfoka túllépte a megengedett értéket. Ez akkor fordul elő gyakran, ha nagy melegben araszolgatunk. Ha kihűlt a motor és eltűnik a hibajel, akkor nincs probléma, ha viszont után kell tölteni, figyeljünk rá, hogy hűtőfolyadékként legalább desztillált vagy ioncserélt vizet, de lehetőleg speciális hűtőfolyadékot alkalmazzunk.
Alacsony olajszint
Megesik, hogy az autó „megeszi az olajat”, ilyenkor után kell tölteni. Hasznos, ha mindig van nálunk egy liter motorolaj a csomagtartóban. Ha ezt nem tesszük meg, hamar tönkremehet a motor.
Alacsony olajnyomás
Ez a lámpa nagyon hasonlít az olajszintet jelzőhöz, figyeljünk oda! Az utántöltés itt is segíthet, azonban, ha azután is mutatja a hibajelet, nem célszerű továbbhaladni.
Töltés visszajelző
Ez a hibajel általában a generátor meghibásodására utal, azaz nem tölti a kocsi az akkumulátort, így csak addig tudsz haladni, amíg az „akksi bírja”. Ajánlatos félreállni és segítséget hívni, mert nem tudod, mennyit közlekedhetsz még így. Arról nem is beszélve, hogy többféle probléma jele is lehet, például az ékszíjé, aminek a hibája esetén könnyedén tönkreteheted az egész motort.
Motorhiba
Szintén többféle alkatrész meghibásodására utalhat, de az is előfordulhat, hogy a nyest rágott el egy kábelt az éjszaka folyamán. Gyakori még a motorvezérlő vagy a lambdaszonda hibája. Mindenképp nézesd meg szerelővel, ne járkálj így vele!
Az itt említett lámpák csak a leggyakoribb hibákat jelölik. Ezen kívül az autó korától típusától, felszereltségétől függően változhat, hogy mennyi és milyen visszajelző lámpákat tesznek bele. Mindenképp érdemes átnézned az autód könyvében, hogy nálad milyen jelek bukkanhatnak fel a műszerfalon!