Árboctörtést szenvedett Fa Nándor az Atlanti-óceánon

frisss.hu Fotó: Márció Serrado • 2015. november 02., hétfő •
A Frisss Média munkatársa segített neki a madirai kikötéskor.
Árboctörtést szenvedett Fa Nándor az Atlanti-óceánon

Október 25-én a franciaországi Le Havre-ből rajtolt el négy hajóosztályban a Transat Jacques Vabre mezőnye. A kétévente megrendezésre kerülő, korábban a Kávé útja nevet viselő vitorlásverseny a leghosszabb az Atlanti-óceánt keresztben átszelők között. A cél többször változott, jelenleg a brazíliai Itajai, a táv 5400 tengeri mérföld.

Fa Nándor a saját maga által tervezett és részben épített Spirit of Hungary névre keresztelt IMOCA 60-as hajóval tavaly már megkerülte a Földet a Barcelona World Race versenyen.  2012-ben határozta el Magyarország egyetlen óceáni verseny vitorlázója, hogy ismét vízre, egész pontosan „óceánra” száll, és részt vesz a „vitorlázók Everest”-je néven is ismert Vendee Globe egyszemélyes, Földkerülő versenyen 2016-ban. A 60 lábas, egytestű hajóosztálynak világbajnoksága is van, ez kétéves ciklusokat jelent, és természetesen több versenyen elért pontok összesítéséből alakul ki a végeredmény.

A 2012-ben megálmodott hajót a Pauger műhelyben építették fel Kápolnásnyék mellett. A teljes egészében high-tech anyagokból és elemekből készült óceáni „rohanógép” nélkülöz minden kényelmi felszerelést, így nincs benne sem mellékhelyiség, sem konyha, sem fűtés. Minden a teljesítmény maximalizálása érdekében történik, cél a minél könnyebb, de biztonságos hajó megépítése. 2014 tavaszán Triesztben került vízre a Spirit of Hungary, itt történt a hajó keresztelése is. A Vendee Globe-ot négyévente rendezik meg, addig a cél a hajó optimalizálása, tapasztalatok gyűjtése.

Az árboc a törésponton Fotó: Márció Serrado

A Transat Jacques Vabre az egyik legnagyobb, leghíresebb transz-atlanti verseny, szemben a Route du Rhum-mal és a Vendee Globe-bal itt kettő szkipper vezeti a hajókat, Fa Nándor társa Perényi Péter volt. A Le Havre-i rajtot követően a mezőny igyekszik minél előbb átjutni a La Manche csatornán, majd a Finisterre fokot kerülve délre fordul. A hírhedt Vizcayai-öbölben az év ezen szakában egymást érik a ciklonok, alacsony-nyomású övezetek, amelyek jellemzője a viharos erejű szél. Az idei verseny mezőnyét is jelentősen megtépázta egy intenzív ciklon, öten is kiállásra kényszerültek különböző technikai problémáknak miatt.

Fa Nándorék a biztonságosabb, part-közeli utat választották, túl is jutottak szerencsésen a viharokon, és épp amikor szombaton elérték az észak-keleti passzát szelek biztosította, nyugodtabb, egyenletesebb hajózást lehetővé tevő szakaszt dőlt le az árbocuk. Beszámolójuk szerint épp 16 csomós háromnegyed szélben vitorláztak, napsütéses időben, amikor azóta is megmagyarázhatatlan okból a fedélzet felett 3,5 méterrel eltörött a 27 méter magas karbon árboc. Ilyenkor komoly sérülésveszélynek van kitéve a hajótest, mert bár az árboc beledől a vízbe, a kötélzet nem engedi el, és a hullámzás nekiverheti a hajónak. Ezért a cél, hogy minél előbb elvágják az árbocot tartó elemeket. Nándoréknak egy óra alatt sikerült a feladatot végrehajtani, közben a hajó csak egy nagyon apró sérülést szenvedett.

Perényi Péter mutatja a sérülés keletkezését a korláton Fotó: Márció Serrado

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az árboctöréskor csupán 40 tengeri mérföldre voltak Madeirától, így a leplombált motort beindítva viszonylag gyorsan, fél nap alatt elérték a sziget keleti csücskén található Da Quinta do Lorde kikötőjét. Ekkor tudott Mérei Tamás, a Frisss Média marketing vezetője Nándoréknak segíteni, ugyanis több ismerőse is Madeirán él, akiket megkért, hogy mindenben álljanak a magyar hajósok rendelkezésére. Természetesen először a hivatalos procedúrákon kellett túl lenniük, de a délutáni ebédet már együtt töltötték Fa Nándorék és a főváros, Funchal környékén élő magyar segítőik.

 

Fresh SOH photos from Madeira / Friss fotók az árbocvesztett Spirit of Hungary -ről és skippereiről, Madeira szigetéről....

Szerző: Spirit of Hungary Ocean Sailing Project - 60 foot racing boat2015. november 1.

És hogy hogyan tovább? Miután egy 27 méter hosszú, speciálisan a Spirit of Hungary-nek készült árboc megrendelése, elkészítése és odaszállítása hónapokat venne igénybe, a hajó vélhetően egy tengerjáró teherhajón jut majd vissza a kontinensre. Mint Fa Nándor a frisss.hu-nak elmondta, céljai nem változtak, szeretne minél előbb, a tavasz folyamán újra vízre szállni, immáron az új árboccal. Ha sikerül, részt szeretne venni a májusi New York – Les Sables d’Olonne szóló versenyen is, de a lényeg, a november 6-án rajtoló Vendee Globe, amelyen 1992 és ’96 után harmadszor áll majd rajtvonalhoz a magyar vitorlázó.

közösség

további frisss

lap tetejére