A turisztikai kártya sikerre van ítélve!

szróbert-hcsaba • 2015. május 24., vasárnap •
,,Turisztikai törzskártya-rendszer bevezetése Vas megyében a helyi gazdaság élénkítése céljából, illetve a kártyarendszer népszerűsítése, köztudatba való bevezetése” – címet viselte az a projekt, mely az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásában, a Darányi Ignác terv részeként, 30.049.000 forintból (101.161,46 Euro) valósult meg. A Leader térségek együttműködése keretében végrehajtott pályázat záró konferenciáját Vasváron tartották.
A turisztikai kártya sikerre van ítélve!

A frisss.hu a helyszínen megtudta, hogy a projekt partnerei az Írottkő Natúrparkért Egyesület (vezető partnerként), a Hegypásztor Kör, Regionális Humán Innováció Képzési Közhasznú Nonprofit Kft. és a Göcsej-Hegyhát LEADER Egyesület voltak. 

Vasváron, a Nagy Gáspár Kulturális Központban tartott sajtótájékoztatón Kovács István, a Hegypásztor Kör elnöke arról tájékoztatott, hogy A turizmus és a helyi érték termékek ügyében elég erős együttműködés indult el a projektben résztvevő partnerek között. A projekt eredményeit sorolva, kiemelte a projekt szimbolikus elemét, a kártyát, melyből kettő, egy Pannon helyi termék kártya és egy Írottkő-Natúrpark kártya is készült. 
Hozzátette: Valós marketing-értéke lesz a kártyának – ebben bízunk. Minőségi termék és szolgáltatás, ez az összekapcsolt rendszerű kártya legfőbb értékhordozója. 
A frisss.hu a helyszínen megtudta, hogy direkt módon, személyesen akarják eljuttatni a kártyát azokhoz az értéktudatos emberekhez, akik a turizmust is kedvelik. Az inkább helyi termék kártyának, mint turisztikai kártyának minősülő plasztik lap a termelői piacokon, bevásárló közösségekben is elérhető lesz. 

A sajtótájékoztató másik résztvevője, Balogh Károly Zsolt, a VMKIK főtitkára azt hangsúlyozta, hogy mivel sajnos nálunk nincs jól működő kártyarendszer, ezért ez a kártya elindíthat egy olyan projektet, mellyel egy működő térségi kártyát is bevezethetünk. 
Hozzáfűzte: a lényeg, hogy tartalom legyen mögötte, ezt pedig az együttműködésben résztvevők adhatják hozzá. Akkor lesz sikeres, ha sokan használják, és, ha a lehető legtöbb helyi termelővel áll kapcsolatban, valamint, ha kellően minőségbiztosított. 

A sajtótájékoztatót követően a helyszínen rendezték meg a projektet záró konferenciát.
Megtudtuk, hogy a turisztikai kártyával a helyi termék és a közösség szolgálatában, két térség együttműködésével és összefogásával új, innovatív turisztikai törzskártyát vezetnek be 2015 májusában, az Írottkő Natúrpark és a Vasi Hegyhát térségének szolgáltatói körében. 
A Darányi Ignác terv részeként ez a program 30.049.000 Ft (101.161,46 Euro) forrásból valósult meg.  

A kártya egy olyan új, turisztikai és helyi termék hálózat, kedvezmény- és törzsvásárlói kártyarendszer bevezetését jelenti, amely: garanciát jelent a hálózatban fellelhető termékek és szolgáltatások magas minőségére, kedvezményeket ad a kártya használóinak, akik helyi terméket vásárolnak, vidéki partnerszállásaink egyikében szállnak meg vagy helyi szolgáltatást vesznek igénybe, bónuszrendszert biztosít a törzsvásárlóknak, amelyben a gyűjtött pontok a hálózat bármely pontján felhasználhatók, web-áruházat fejleszt, hogy a nyújtott szolgáltatások és termékek otthonról is elérhetőek legyenek, mindezzel segíti térségeink sajátos értékeinek és termékeinek megőrzését, azt a folyamatot, amelyen keresztül a vásárlók közvetlenül jutnak hozzá helyi élelmiszerekhez, kézműves termékekhez és turisztikai szolgáltatásokhoz, azaz felértékeli a vidéki minőséget, egy közösségi alap létrehozásán keresztül anyagilag is támogatja a helyi értékek megőrzését, a közösségi alapú helyi kezdeményezéseket.

A projekt gyakorlati eredményei: a látogatóknak szánt Pannon Helyi Termék kártya, 
az elfogadó helyek (azaz szolgáltatók) számára kártyaleolvasók, mindez egy informatikai rendszer támogatásával, honlap és webáruház, egy kiadvány, amely tartalmazza a kártyáról szóló hasznos információkon kívül azon szolgáltatók bemutatkozását is, akik csatlakoztak a kártya-elfogadói körhöz. Mindezt a záró konferencián mutatták be és népszerűsítették.

A konferenciát Tóth Balázs vasvári polgármester köszöntötte elsőként, és elmondta, hogy a 4400 lelkes település vezetőjeként örül, hogy a Hegyhát térségében is bevezetik ezt a kártyát. A turisták érdeklődését is felkeltenék a kártya segítségével, ezzel is javulhat a térség turisztikai potenciálja – hangsúlyozta a város vezetője. 

Kondora Bálint, Vas megyei közgyűlés turisztikáért is felelős alelnöke köszöntőjében azt emelte ki, hogy az egészség, a minőség és az egyediség a legfontosabb – ezt keresik az emberek. Nyomatékosította, hogy az attrakció- és a szolgáltatás-fejlesztés a leglényegesebb, hiszen ,,a turizmusban nincs kegyelmi és nyugalmi állapot, hanem a folyamatos előretekintés a fontos. Ez a kártya egy apró, de mindenképpen fontos lépés.”

„Turisztikai törzskártya-rendszer bevezetése Vas megyében a helyi gazdaság élénkékítése céljából, illetve a kártyarendszer népszerűsítése, köztudatba való bevezetése” LEADER pályázat bemutatása – címmel Kovács István, a Hegypásztor Kör elnöke kezdte meg a rövid, de tartalmas előadások sorozatát. 
A projekt előzményeinek áttekintése után kifejtette: a helyi termékeket akkor lehet népszerűsíteni, ha egyfajta ernyőrendszerben visszük piacra, védjegyet fejlesztünk hozzá. A helyi értékekre, termékekre alapuló fejlesztés alapja, hogy a helyi résztvevők mennyire tudnak együttműködni. Egyre több olyan ember van, aki találkozni akar a helyi termelővel és a tájjal, ahol a termék megjelenik, létrejön. Nemcsak a helyi élelmiszert, a helyi vendéglátást, a helyi attrakciókat is szükséges bevenni a szolgáltatások körébe.
A projekt céljának a kísérleti értékesítést és a marketing hálózat létrehozását, tesztelését nevezte az előadó. Az elvárt eredmények között pedig Kőszeg és Vasvár vonzáskörzetében lévő turisztikai attrakciók szerepének, népszerűségének növelését, a tájakhoz kötődő helyi termékek (élelmiszerek és kisipari termékek szelíd és egészségturizmushoz kapcsolódó szolgáltatások) fejlesztését és piacra juttatásuk támogatását nevezte.  
A frisss.hu megtudta, hogy turisztikai és általános vásárlói funkciója is van az identitásformáló kártyának, mellyel a szolgáltató egységes arculatot tükröz, kedvezménypontokkal pedig egyedi kedvezmények összekötését teszi lehetővé. 
A projekt résztvevői között az Írottkő Natúrparkért Egyesület, a Hegypásztor Kör, a Regionális Humán Innováció Képzési Közhasznú Nonprofit Kft. és a Göcsej-Hegyhát Leader Egyesület szerepelt.

A projekt eredményeinek ismertetése során Bakos György, az Írottkő Natúrparkért Egyesület elnöke, mint az egyik fő partner vezetője kiemelte: a Leader térségek közötti együttműködésben több mint 12 millió forint értékben vett részt az Írottkő Natúrpark. Ez a projekt nagyon hasznos volt és kézzel fogható eredménye már most is van, bízom benne, hogy lesz még hasonló pályázat. 
Az egyesület elnöke a projekt kiemelt programjai között említette meg a Gesztenyés Kalandok Cákon elnevezésűt, a gyógynövény-ismeretterjesztő előadássorozatot, a kőszegszerdahelyi gombaismereti előadás-sorozatot, a kosárfonó- és a borászati-képzést. Az egyesület vezetője a frisss.hu-nak elmondta, hogy akkor lesz a kártya igazán életszerű, ha ezzel konkrét dolgokat, helyi termékeket vásárolhatnak az emberek.

Ökoturizmus az Őrségi Nemzeti Parkban – címet viselte Kevy Albert, az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság ökoturisztikai és környezeti nevelési osztályvezetőjének előadása. Elmondta, hogy szerinte a korszerű marketing és a promóció, a rendezvények szervezésében való aktív részvétel és az élő reklám a leghatásosabb. 
Hozzátette: az elégedetlen turista tíz másiknak elmeséli, mi volt a rossz, az elégedett maximum 2-3-nak. Óriási tehát a felelősség. 
A ,,Kiváló célterületi díj”-jal is kitüntetett ,,Őrség” márkanév alatt a kistérségek fejlesztésében is közreműködnek. 

Kártyarendszerek szerepe a turizmusban, a Pannon Helyi Termék Kártya bemutatása, a helyi termékek szerepe a turisztikai brand-építésben címmel Semsei Sándor, a CHROME Kreatív Munkák Kft. ügyvezetője, a Magyar TDM Szövetség elnöke tartott rendkívül érdekes előadást. 
Kiemelte: Mindig a termék egyediségében kell gondolkodni, a turisták utazási döntése ugyanis mindig a brandek között dől el. A legértékesebb és legfontosabbak a térségi alapú brandek (,,Megyünk jugóba, menjünk olaszba.”). A turizmusban minden a döntésekről szól, a választások között pedig térségek húzódnak. 250 milliárdot költöttek az emberek belföldi turizmusra 2013-ban, úgy, hogy 2/3-uk egyáltalán nem utazott semmit. 
Hangsúlyozta: Európa megszervezte saját turizmusban, méghozzá alulról felfelé. A desztináció-menedzsment lényege, hogy úgy menedzselek egy térséget, mintha az egy vállalat volna, ezért érdemes figyelni a trendeket és a tendenciákat, ezért érdemes stratégiai tervezésbe kezdeni.

Hozzátette, hogy a turizmus és a helyi termékhálózat összekapcsolásának eszköze lehet a kártyarendszer. 

A konferencia végén a nyugat-dunántúli ökomobilitásra alapozott turizmus-fejlesztési lehetőségekről a kerékpár-vonat közlekedés összekapcsolásáról, valamint a Vasi Hegyhát – Rábamente Közhasznú Turisztikai Egyesület tevékenységéről is hallhattak az érdeklődők. 
A konferencia moderátora Balogh Károly Zsolt, a Vas Megyei Turizmus Szövetség elnöke volt.

 

   

              

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére