A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által szervezett ,,Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban” elnevezésű budapesti konferencián a kelet-közép-európai uniós országok politikusai és iparági szakemberek előtt tartott nyitóbeszédet a magyar államfő.
A globális aktualitás
Áder János kiemelte: döntő kérdés a kibocsátás csökkentése, a súlyos globális gazdasági következmények és környezeti hatások mérséklése érdekében. Az elektromos autók 70-80 százalékos energiahatékonysággal üzemelnek, amely jelentős előrelépés a robbanómotorok 35-40 százalékos hatékonyságához képest.
A hatvanas-hetvenes évektől kezdték felismerni, hogy a növekvő szén-dioxid kibocsátás következtében "fűtjük fel a bolygót", az elmúlt években az Egyesült Nemzetek Szervezete jelentésében világossá tette: ha folytatódik a tendencia, áradás, aszály, tengerek savasodása, politikai és társadalmi konfliktusok, valamint a mostaninál lényegesebb nagyobb migráció következik - sorolta.
A köztársasági elnök kiemelte a magyar feltalálók szerepét a közlekedés fejlődésében, hozzátéve, hogy az elektromobilitási megoldások fejlesztése óriási kihívás elé állítja a mai kutatókat, mérnököket és feltalálókat.
A magyar valóság
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter beszédében kiemelte, hogy megkezdődött a változás az európai utakon, idén az első kilenc hónapban több mint 115 ezer új elektromos járművet helyeztek forgalomba. Ehhez a trendhez csatlakozni szeretne Magyarország is.
A kelet-közép-európai régió egyre nagyobb jelentőséggel bír az európai járműgyártásban, ezt a fejlődési hullámot jelentős eredménnyel lehet kihasználni. El kell mozdulni a nagyobb hozzáadott értékkel bíró területek felé, amihez az elektromobilitás kiváló alapot biztosít - jelentette ki a nemzetgazdasági miniszter. A magyar kormány a továbbiakban is minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni fogja az elektromobilitás terjedését - jelentette ki.
Előzmények
2014-ben fogadták el a Jedlik Ányos tervet, a magyar elektromobilitási stratégiát. A jogrendben nyár óta létezik a környezetkímélő jármű kategóriája, és szeptembertől elérhető a zöld rendszám, amelyből csaknem száz darabot adtak már ki. Kitért arra, hogy egy jövő tavasszal megnyíló forrásból nem csak töltőpontok kialakítására, hanem gépjárművek beszerzésére is lehet pályázni, a kormány szeretné elérni, hogy az állami és önkormányzati közbeszerzéseken egyre több elektromos járművet szerezzenek be - mondta.
Az elektromobilitás minél szélesebb körű elterjedéséhez fontos az is, hogy az elektromos autók ára egyre versenyképesebbé váljon a benzin és a dízelmotoros autókéval - vélekedett. Nagy szerepe lesz a következő években uniós kutatás-fejlesztési programoknak abban, hogy az elektromos autó költség szempontjából is jó választás legyen egy átlag európai család számára - emelte ki.
Ez a hétvége…
A rendezvény szombaton családi nappal folytatódik a budapesti Millenárison, ahol reggel 10 órától ingyenes programok keretében találkozhatnak az érdeklődők a legmodernebb és a formatervezés élvonalát képviselő elektromos járművekkel, közöttük egy-két kuriózummal is - áll az NGM-nek az eseményről kiadott tájékoztatásában.
Ez pedig a jövő…
Az E-verda facebook oldalán arról értesülhettünk, hogy a Nissan IDS formavilága az új, 2017-es LEAF karosszériáját vetíti előre. Nem lehet véletlen, hogy épp ebben a karosszériában mutatkozott be először a Nissan kompakt autóihoz fejlesztett 60 kWh-s akkucsomag. Egyébiránt a hátulnézetbe nem nehéz belelátni a mai LEAF farvonalait. Azt hiszem, sokan kiegyeznénk már eleve ezzel a két adattal: ez a forma, 60kWh akku, és persze a 35 ezer euró körüli ár. Elon Musk is valami ilyesmit beszél folyton a Tesla Model 3-ról, ugye? Nagy meccsnek nézünk elébe a 2016-2017-es autószalonokon.