8 dolog, amit repülőgép pilóták biztosan nem mondanak el nyilvánosan

frisss.hu, theindependent.co.uk • 2015. november 01., vasárnap •
Privát beszélgetésekben viszont megtudhatunk tőlük.
8 dolog, amit repülőgép pilóták biztosan nem mondanak el nyilvánosan

A világszerte évek óta napi több tízezer, személyi forgalmat lebonyolító repülőjárat „kialakulása” óta azt nem mondhatnánk, hogy maradt bármi misztifikálandó a repülésben. Szinte mindenki legalább egyszer repült már életében, vagy családtagjai között talál olyat, akinek megvolt a felhők fölött szállás élménye, így általánosan köztudottak egy repülés jellemzői. A becsekkolási tortúráktól a szűkös üléseken át, a mit nem szabad teljes listájáig. Meg természetesen a félelmekkel is tisztában van még az is, aki soha nem ült repülőn.

Sajnos a „gép még nem maradt fent” típusú vicces(-nek szánt) közhelyek nem igazán tudják megnyugtatni az embert, ezért aztán bizonyos dolgok tekintetében számtalan tévképzet alakult ki, illetve terjedt el. Ha az ember belegondol, hogy két évtizede még dohányoztak a gépeken, minden ülés karfájában volt hamutál, akkor kevéssé tudja értelmezni, miért tiltják manapság annyira szigorúan a pöfékelést, hogy több ezer eurós/dolláros büntetést szabnak ki miatta. De ez csak egy példa arra, mekkorát is változott az egész „business” viszonylag rövid idő alatt. 2011 szeptembere óta tilos már folyadékot is felvinni a fedélzetre, ugyanakkor a bőröndben meg simán el lehet vinni egy kisebb hadsereget, némi túlzással.

Egy biztos, repülni jó, nem olcsó, de a praktikumán kívül számos olyan élménnyel ajándékoz meg bennünket, amit más módon nem tapasztalhatnánk meg. A következő, pilóták szájából privát beszélgetésekben gyakran elhangzó mondatokat ugyanakkor le is tagadnák a repülő társaságok, ha megkérdeznénk tőlük. Épp ezért érdemes tudni a „valóságot”, hátha a legközelebbi alkalommal segítséget jelent számunkra a repülőút során.

Az Independent cikkében pilóták nem hivatalos oldalakon elhangzott válaszaiból szemezgettek, kizárólag olyan válaszokat, amelyek gyakran hangzottak el.

1; Ne idd meg a kávét!

Egy magát nagyobb légitársaság pilótájának valló személy arra figyelmeztetett másokat, hogy ne igyák meg a fedélzeten felszolgált kávét. A víz furcsa mellékízét azok az antibakteriális vegyszerek adják, melyeket a repülőgép víztartályaiba kevernek.

2; Hol vannak a legjobb ülések a gépen?

A legkellemesebb utazást biztosító ülőhelyek a szárnyak felett találhatóak. A hátul lévő ülőhelyek a legrázósabbak. Ha a gép repülés közben rázkódik, akkor a hátsó üléseken lehet érezni az ütéseket a leginkább.

A levegő áramlása az utastérben szintén előröl hátra történik, ezért a frissebb levegő a gép orr-részében van, eközben melegebb a hátsó sorokban van a gépben.

3; A pilóták nem esznek a légitársaság ételeiből

A pilóták külön kosztot kapnak azért, hogy elejét vegyék a repülés közbeni rosszullétnek. Mindkét pilóta különböző ételt kap, nehogy egyszerre kapjanak ételmérgezést ugyanattól a fogástól.

4; Ne foglalkozz túl sokat a „kapcsold be a biztonsági övet” jelzéssel.

Egy névtelen felhasználó, aki szintén azt írta, hogy pilóta volt, azt mondja, hogy „nem kellene túl sokat foglalkoznod a biztonsági öv bekapcsolását jelző lámpával, mivel néhány pilóta sokszor elfelejti kikapcsolni azt, ezért akkor is világít, ha már nem kellene”. A pilóták úgyis bemondják, ha turbulencia közelébe kerül a gép.

5; Néhány pilótánál fegyver is van.

Amerikai gépeken néhány pilótának engedélyezett, hogy fegyvert tartson a pilótafülkében.

6; Honnan lehet tudni, hogy a gépet eltérítették?

Az egyik felhasználó leírta, hogy ha egy gépet eltérítettek (vagy megtámadták), akkor szárnyakon lévő segédszárnyakat (fék szárnyakat) - amelyekkel a gépet lassították - felfelé állásban hagyják leszállás után, ezzel jelezve a toronynak, hogy valami probléma történt a gépen.

7; A turbulencia miatt nem kell aggódnod.

A legtöbb repülőgép baleset felszállásnál és leszállásnál történik. A turbulencia kicsit dobálja az utasokat, de a pilótákat nem nagyon érdekli egyébként. Ennek ellenére jó, ha az utasok tudják, hogy a felfelé áramló széllökések olyanok, mintha kb. 800 km/órával rámennénk egy fekvőrendőrre. Ezek a rázkódások erőteljesen feldobnak mindent az utastérben, amik aztán hirtelen lecsapódnak. Alapvetően azonban a gép a körülötte lévő levegővel együtt mozog, ezért semmi kapcsolat nincs a turbulencia és a mindenki által rettegett lezuhanás között.

8; A mobiltelefonok nem jelentenek biztonsági kockázatot.

A mobilokat valóban lehet használni felszállásnál, leszállásnál és repülés közben is. Nincs semmilyen meggyőző bizonyíték arra, hogy a mobiltelefonok bármilyen problémát okoznának egy repülőgép rendszerében.

közösség

további frisss

lap tetejére