Minek köszönhető a gázolaj magas mértékű drágulása?
Alapvetően annak, hogy három héttel ezelőtt a jogalkotó megemelte a gázolaj adóját 17 forinttal. A szerdai nap benzincsökkentést hozott, viszont a gázolaj ára ismét magasabb lett. Itthon a magyarországi forgalmazó, a Mol határozza meg az üzemanyagárakat. A mostani változtatásnak az üzemanyagok világpiaci ára, valamint a forint aktuális árfolyama hozta szükségét.
Mi lehet az oka ennek függvényében, amiért benzint olcsóbban, gázolajat drágábban tankolhatunk?
A gázolajnál a finomítás árát is figyelembe kell venni, de alapvetően a kereslet függvényében is mozgathatja a forgalmazó. Régebben, ha félévente volt mozgás, ma már gyakorlatilag mindennapos.
Meddig emelkedhet a különbség a két nyersanyagforrás között?
Nincs felső határ, de alapvetően a sok 10 százalékos különbség elképzelhetetlen, hacsak az adótartalmat nem módosítják. Szakmai szemmel nézve, a kőolaj-finomítást is belekalkulálva a 10-40 forint közötti eltérés a reális, e fölött komoly adóváltozásnak kell történnie.
Megéri a szomszédoknál tankolni?
Attól függ, hogy hol, de gyakorlatilag nincs olyan szomszédunk, akinél drágábban lehet tankolni. Ukrajna, Románia markánsan olcsóbb, ott literenként 60-70 forintot spórolhatunk. Tankolásért szinte mindenhova megéri elutazni.
Még Ausztriában is?
Ausztriában is olcsóbb az üzemanyag, ott 5-10 forint a különbség. Ez a lelkünknek lehet ugyan egy kis megnyugvás, de csak tankolni nem éri meg utazni 20-30 km-t.
A diesel erőforrású autókhoz drágábban juthatunk, mint benzinesekhez. Az árváltozás hozhat változást az autóeladásokban is?
A dieseles autó alapvetően azért drágább, mert az erőforrás előállítási költsége magasabb, mint a benzinesé. A modern dieselmotorok sokkal kifinomultabbak, mint a benzinesek, és a kifejlesztésük rengeteg pénzt emésztett fel. Azért terjedtek el ilyen mértékben, mert a jó szigetelésnek köszönhetően már nem olyan hangosak, mint elődeik, és rengeteg előnnyel rendelkeznek. Példának véve egy 1600 ccm lökettérfogatú benzines autó teljesítménye 100 lóerő, fogyasztása 8-9 liter. Egy ugyanekkora diesel sokkal dinamikusabb, akár 120- 130 lóerőre is képes, a nyomatéka pedig akár kétszer akkora is lehet, mint benzines erőforrású társáé, a fogyasztása mégsem emelkedik 6 liter fölé. Igaz, a diesel autók alkatrész utánpótlása is drágább.
Mennyi idő alatt térül meg egy diesel autó vásárlása?
Egy átlagos gépjármű vezetőnél a megtérülés, vezetői szokástól függően, 5-6 év. Az elmúlt években az új autóértékesítések több mint fele volt diesel erőforrású, így megfordult a trend. Hozzá kell tennünk, hogy a cégek, nagyvállalatok és flották teszik ki az értékesítés 70 százalékát. Ők tudják igazán kihasználni a diesel adta előnyöket. Az átlag autósoknál az elmúlt években drasztikusan visszaestek a megtett kilométerszámok.
Mennyivel vezetünk ma kevesebbet?
2005-ben egy autós évente 15- 20 ezer km ment, ma ez lecsökkent 10- 12 ezer km-re. Nem éri meg egyedül fenntartani egy autót, hisz rengeteg kiadással jár a tankolás mellett is.
A fuvarozás költségének jelentős részét képzi az üzemanyag. Ezáltal az egyre magasabb üzemanyagár hozhat további áremeléseket?
A fuvarosoknak van egy megállapodásuk a Magyar Állammal, miszerint minden liter üzemanyag után visszakapnak 13 forintot, hisz a kamionosok megtehetik azt, hogy még a határ előtt megtankolnak, és kihagyják a magyar töltőállomásokat, ami hatalmas járulék és adókiesést jelent az országnak. Szerencsére ez nem azt jelenti, hogy ha 10 forinttal emelkedik az üzemanyagár, akkor 10 forinttal drágul a kenyér. Az elképzelhető, hogy egy nagymértékű, 15-20 százalékos emelést követően a fuvaros is emel az árain, de azt sem egyik napról a másikra. Jelentős változást tehát ez nem fog hozni.
Várható a közeljövőben árcsökkenés az üzemanyag ellátásban?
Sajnos nem tudunk olyan hírről, ami jelentős csökkenést hozhatna. Ez nagyban függ a forint mozgásától, valamint ha a három héttel ezelőtti adóemelés jelentős visszaesést mutat a fogyasztásban, csökken a bevétel, akkor következhet be egy nagyobb csökkenés.