Egyre nő azoknak a teherszállító hajóknak a száma világszerte, amelyek kikapcsolják vagy manipulálják az automatikus azonosítórendszerüket (AIS), hogy leplezzék a valódi tartózkodási helyüket. Így több milliárd dollár értékű árucikk mozgása válik nehezebben követhetővé - írja a Világgazdaság.
Ilyen „követhetetlen” hajók szállítják feltételezések szerint az orosz olajat a G7-ek ársapkájának megkerülésével, a szankciókkal büntetett venezuelai olajat, és csempésznek gabonát Ukrajnából. Természetesen nem teljesen követhetetlenek, mivel a műholdak képesek azonosítani őket, de a munkát mindenképpen megnehezítik, és nyilvánvalóan vannak olyanok, amelyek „átcsúsznak a hálón”.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization – IMO) előírja, hogy minden nagy hajót felszereljenek AIS-szal, és annak folyamatosan jeleznie kell a hajó helyzetét az esetleges ütközések elkerülése érdekében. A rendszer manipulálásával azonban a hajó akár több száz mérföldre is lehet a valóságban attól a helytől, amelyet a műszere közvetít.
A Windward tengerészeti tanácsadó adatai szerint tavalyhoz képest 12 százalékkal nőtt az év első felében a manipulált adatokat közlő olajtankerek és ömlesztett szárazárut, például gabonát szállító hajók száma. 2021 első hat hónapjához képest pedig már 82 százalékos az emelkedés.
A technológia fejlődése megkönnyíti az ilyen jellegű manipulációk nyomon követését, a hajók valós tartózkodási helyének nyilvánosságra hozatalára tett erőfeszítések pedig fényt derítenek az ilyen tevékenységekre – mondta a CNBC-nek John Lusk, a kormányok és magáncégek számára adatokat szolgáltató Spire elemzőcég vezérigazgatója.
„A szankciók miatt mostanában még nagyobb figyelmet és láthatóságot kap a tengerészeti ágazat, egyre több azonban az illegális módszereket használó hajó” – utalt az Oroszország elleni büntető intézkedésekre, valamint az Európai Unió döntésére, amely megtiltotta a kikötőkbe való belépést azoknak a hajóknak, amelyek kikapcsolták vagy manipulálták az AIS-rendszerüket.
A CNBC megkeresésére az EU egyik szóvivője elmondta: „nem nyilvános” az adat, hogy hány ilyen hajót fordítottak vissza az európai kikötőkből, de „a tagállamok tájékoztatják egymást és az Európai Bizottságot a kikötőbe való belépés megtagadásáról”.
A Windward tavaly több mint 1100 Oroszországhoz kapcsolható tankert azonosított, amely kikapcsolta vagy manipulálta az AIS-t.
Ez több millió tonnányi olajat jelent. Ötszáz hajó 800 millió hordó olajat képes szállítani. Ha ezt csak a 60 dolláros maximált árral számoljuk, az akkor is 48 milliárd dollár
– hangsúlyozta a cég szóvivője. Az orosz olaj ára azonban már átlépte a nyáron az ársapkát.
Az Ukrajna elleni invázió kezdete óta
megnőtt azoknak a hajóknak a száma is, amelyek Marokkótól északra, az Alborán-tengeren a nyílt vízen rakják át az olajat egy másik hajóra, vagyis csempészik az olajat,
és elrejtik annak valódi eredetét. A Windward azonosított gabonát csempésző hajókat is, a Spire pedig ötven különösen nagy méretű tankert, amely Venezuelából szállított ki illegálisan olajat.
Az utóbbi becslései szerint a washingtoni szankciókkal sújtott latin-amerikai országból 108 millió hordó olajat szállítottak Kelet-Ázsiába tavaly november és idén július között, ami nyár közepi árakon számolva nyolcmilliárd dollár körüli összeg.
Az oroszok azzal is próbálják megkerülni a szankciókat, hogy saját hajókkal szállítják az olajat. Ez azonban újabb kockázatokat rejt, mert az árnyékflotta néhány hajóját csak a rozsda tartja egyben, régen megérettek a leselejtezésre.
Fotó: Nina Alizada, Shutterstock, Bongs Travel Vlogers / YouTube, AFP