Most, hogy már elhagytuk a nyarat és beköszöntött az ősz, megérkezett vele együtt a hűvös idő. Na, nem nappal, hanem az éjjeli/kora reggeli órákban, amikor már megközelíti a fagypontot a hőmérséklet. Az előrejelzések szerint a legmagasabb nappali hőmérséklet általában 13 és 18 fok között alakul, a Nyugat-Dunántúlon azonban kissé hűvösebb idő várható. Késő estére 2 és 12 fok közé hűl le a levegő, a felhősebb Dunántúlon lesz az enyhébb idő - írja a Mandiner.
Ilyen időben még jó a nyári is?
A nyári gumik még bőven teszik szolgálatukat az ilyen időben is, a kellemes nappali hőmérsékletben hozzák azt, amit a felhasználó autós elvár tőle, azonban mivel az elhíresült hét fok alá zuhan a hajnali hőmérséklet, ideje megfontolni a cserét és felrakni a télit. A Magyar Gumiabroncs Szövetség a Mandinernek elárulta, nem kell attól tartani, hogy a melegebb nappali hőmérséklet miatt a téli gumiabroncsok jobban fognak kopni a kelleténél. Morenth Péter, a szervezet elnöke lapunknak elmondta,
tartósan már nem melegszik fel annyira a levegő az év ezen szakában, hogy az nyári forróságra hevítse az aszfaltot, így azoknak az autósoknak, akik már október közepén téli abronccsal közlekednek, már nem kell tartaniuk attól, hogy abroncsaik esetleg károsodnak.
A szakmai szervezet lapunkkal közölte, hogy egyelőre csak a flottás személygépjárműveknél kezdődtek meg a gumicserék, ennek pedig az az oka, hogy ők ütemezetten, bőven előre megtervezett időpontban hajtják végre fokozatosan a flottás autókon a gumicserét.
A privát ügyfelek jellemzően megvárják az első, hidegebb napokat, amikor a nappali hőmérséklet sem megy 15 fok fölé, esetleg az első esősebb, havasabb időt”
– mondta Morenth.
Fogynak az időpontok?
Ezek alapján érdemes lehet felkeresni a gumist, ugyanis még kaphatunk kedvező időpontot, ám a szokásos roham kezdetével erre már egyre kevesebb esélyünk lesz, ahogy fogynak be a helyek a naptárban. Morenth Péter szerint a hagyományos „roham” elindulása általában október közepe utánra tehető, azonban az előbb említett időjárási tényezők nagyban tudják befolyásolni a képet.
Hosszú évek tapasztalata, hogy az első hó - legyen az bármilyen csekély mennyiségű is – adja meg az igazi lökést, de az idő előrehaladtával érdemes a várakozási idő jelentős növekedésével számolni”
– tette hozzá.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség azt javasolja, hogy aki még nem tette meg, mindenképpen foglaljon időpontot kedvenc szervizébe. Mint közölték, mára a legtöbb telephely rendelkezik online időpontfoglaló rendszerrel, telefonos ügyfélszolgálattal, így könnyen és gyorsan tudnak az ügyfelek egyeztetni a műhelyekkel.
De jó még a tavalyi szett?
Fontos megvizsgálni minden esetben, hogy az a gumi, amit fel akarunk rakni a személyautóra, az tudja-e hozni azt a minőséget, amit elvárhatunk tőle. A szakmai szervezet szerint nem az évjáratot nézzük, hanem az állapotot, a kopást és a sérüléseket. Morenth Péter elmondta, a lelkiismeretes gumis már a leszereléskor jelzi, hogy a következő szezonban a lecserélt szettet nem lenne szerencsés visszatenni.
Ilyenkor kapunk egy fél évet, hogy pénzt gyűjtsünk az új garnitúrára, utánanézzünk a vezetési szokásainknak, illetve az autónk típusának legmegfelelőbb típusnak, teszteket bogarásszunk”
– tette hozzá.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke lapunkkal közölte, hogy a felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait mi is szemrevételezhetjük, a szálszakadás és a hasonló sérülések nem látványosak, de balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő, kétség esetén kérdezzük meg a szerelőnket.
Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt: az erősen féloldalas kopás pl. a futómű rendellenességére, helytelen beállítására is utalhat”
– tette hozzá.
Morenth Péter kiemelte, a téli abroncs mintázatának legalább 4 mm mélynek kell lennie, de ne várjuk meg az utolsó mm-t. Úgy fogalmazott, pusztán azért, mert az abroncs mondjuk hat éves, ám egyébként jó állapotú, nem kell cserélni. Arról, hogy pontosan mikor gyártották az abroncsot, a DOT-szám ad felvilágosítást.
A szakma álláspontja szerint egy abroncs 3 éves korig frissen gyártottnak minősül. 5 éves korig újnak. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából. A szakember szerint tíz év után javasolt lecserélni az abroncsot, de a megfelelően karbantartott, sérülésmentes és csak mérsékelten kopott abroncs akár tovább is használható.
Forrás: mandiner.hu
Nyitókép: WOLFGANG KUMM / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP