Fontos megjegyezni rögtön az elején, hogy az idei egyfajta átmeneti év lesz a sportban, hiszen jövőre felváltják a mostani 2,4 literes motorokat az 1,6-os turbómotorok. Bizony, visszatér a 80-as évek turbókorszaka. Az autóknak más hangja lesz, nagyobb lesz a nyomatékuk és talán nagyobb szerepet játszanak majd a motorszállítók, mivel bőven akad majd fejleszthető terület a versenyautók szívét jelentő motorblokkokban is. Valószínűleg ez utóbbiban bízhatott Lewis Hamilton is – aki tavaly 4. lett az egyéni bajnokságban –, amikor a McLarentől átigazolt a Mercedeshez. Tény, hogy a Mercedes 3 éve folyamatosan, minden szezon kezdetén sötét lónak számít, sőt tavaly Kínában nagydíjat is tudtak nyerni. Tény az is, hogy Hamiltonnal a mezőny – merjük kimondani – nyers tempóban leggyorsabb pilótáját kapták meg. Emelett, ahogy Niki Lauda is kiemelte: talán a Mercedesnél van jelen pillanatban a legerősebb pilótapáros. Minden pozitívum ellenére mégiscsak meg kell említeni, hogy az elmúlt három év csalódásnak számít, sőt mi több, még a sport ikonikus alakja, Michael Schumacher sem tudott mit kezdeni a csillagos, német autómárka Forma 1-es visszatérésével.
A tavalyi évet sokan úgy jellemezték, hogy a sport történetében még hasonlóra sem volt példa. Való igaz, hogy rekordok dőltek meg: soha ennyi világbajnok (6) nem versenyzett még egyszerre, kivált nem ennyi vb címmel (14). Nem volt még soha ennyire változatos a győztesek névsora, főként nem a zsinórban futott nagydíjakat tekintve. Schumacher kilométer rekorder is lett a Forma 1-ben, Sebastian Vettel pedig magasan minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnokává vált. A sort még hosszan lehetne folytatni, akár a McLarennel, akár a Ferrarival, de akár az első dobogós japánról is lehetne beszélni. Valóban csuda egy év volt a tavalyi, amit mi sem jellemez jobban, mint az évadzáró Brazil Nagydíj. Gyakorlatilag minden megtörtént ott, amit ember elképzelhet.
Kimi Raikkonen tavaly tért vissza az elitkategóriába – néhány rallis év után – és mindenkit lenyűgözve máris a harmadik helyen zárta az egyéni bajnokságot a roppant versenyképes Lotussal. Talán sokan emlékeznek, év közben hányszor csalt mosolyt vagy akár könnyeket a televíziónézők arcára a jégember. Elég Interlagosra és az azóta hírhedtté vált pályaelhagyására gondolni, amikor bezárták előtte a kaput, így kénytelen volt megfordulni és visszatérni az eredeti pályaívre. Fantasztikus képek voltak, még Mezey kolléga is megmondta a kommentátori székben. És tudjuk: ha már ő is észrevette, akkor valóban kiemelkedő momentum lehetett. Raikkonen és a Lotus idén nagyon magabiztosak, a teszteken jól szerepeltek, kíváncsian várjuk élesben hogy működik majd az E21.
Felipe Massa karrierje talán a legrapszodikusabb a versenyzőké közül. Miután a Hungaroringen egy rugó eltalálta a sisakját, sokáig nem tudta visszanyerni régi formáját, holott 2008-ban nem akármilyen csatát vívott Hamiltonnal a vb címért. Tavaly már Massa menesztéséről pletykáltak, mígnem Montezemolo és a Ferrari vezetés még egy év bizalmat szavazott a brazilnak. Szerencsére, ugyanis utána megtáltosodott Massa, amit leginkább a már sokat emlegetett tavalyi szezonzárón bizonyított be a brazil. Idén valószínűleg ismét a csapattársát kell majd segítenie.
A két ász a végére maradt: Fernando Alonso és Sebastian Vettel. A német már háromszoros világbajnokként, abszolút magabiztosan kezdheti meg az idei körözgetést, míg a spanyol inkább fogadkozva és a jó szerencsére bízva magát. 2010-ben Vettel úgy lett világbajnok, hogy az utolsó futamot 15 pontos hátránnyal kezdte el, aztán Alonso képtelen volt megelőzni Petrovot a hetedik helyen, így a fiatal németé lett a trófea. 2011-ben unalmas évünk volt, mindent Vettelt nyert. Aztán tavaly hatalmasat robbantott a Pirelli és egy csapásra látványossá vált minden nagydíj. Rengeteg volt az előzés, a karambol, sokfélék a győztesek, rekordok születtek és mérhetetlen izgalom ült mindenkin a szezon vége felé közeledve. Az utolsó „meccsen” végül Vettel szerzett annyi pontot, hogy azzal még bajnok legyen. A vélemények azonban egyöntetűen Alonso-t jelölték meg a 2012-es év legjobb pilótájaként. A téli szünet alatt is rengeteget készült a spanyol, sőt a Ferrari viszonylag hamar nekilátott tavaly az új autónak, míg a Red Bull bevallotta, hogy megcsúszott a fejlesztésekkel. Mindenesetre a szezon előtti teszteken mindkét istálló jó formát mutatott – talán a Scuderia meggyőzőbb volt. Velük biztosan számolhatunk a vb címre esélyesek között.
Röviden a többiekről is illik szót ejteni: Button alatt mindig gyors a McLaren, sőt most megkapja az istállótól a maximumtámogatást, hiszen az eddigi házon belüli konkurense a Mercedesnél kötött ki. Ez alapján érdemes az angolt és a wokingi alakulatot is az esélyesek közt nyilvántartani. Perez a nagyok között villanthat újoncként, de nem tartozik a címre esélyesek közé. Grosjeanban is sok van, gyors a francia srác és idén talán a balesetekből is kimarad, mert a végén tényleg a boxutcából fogják rajtoltatni. A Williamsnek tavaly is erős autója volt - nyertek is futamot - és ne feledjük, hogy minden idők harmadik legsikeresebb istállója, így jogos az elvárás Maldonado felé. Egy győzelem nem elég. A Force India és a Sauber egyelőre nem villantott semmi különöset a tesztek alatt, igaz a Sauber formabontó oldaldobozai miatt azért mindenkiben benne van a várakozás. És végül, de nem utolsó sorban a mezőny sötét lova: Nico Rosberg. Az elmúlt három évben a világ legsikeresebb Forma 1 versenyzőjét verte meg, Megnyerte élete első nagydíját egy bizonytalan autóval. Az elmúlt három évben igazán egyszer sem remegett meg a keze, és sokan Hamiltoni gyorsaságú versenzőnek tartják. Egy biztos, mindjárt kezdődik a szezon és a kérdéseink egy részére máris választ fogunk kapni.
Pálya helszín: Albert Park, Ausztrália
Időmérő edzés: március 16. 07:00-08:00
Verseny: március 17. 07:00-tól