Északról és délről is támadja a BYD az Egyesült Államokat: a világ legnagyobb forgalmú elektromosautó-gyártója kínai sajtóértesülések szerint a mexikói gyárépítési terveinek megszellőztetése után most a kanadai piac megdolgozására készül annak ellenére, hogy a kormány az autógyártó lobbi hathatós fellépésére a kínai villanyautók importvámjának drasztikus emelését fontolgatja - írja cikkében a vg.hu.
Ennek az az előzménye, hogy a Biden-kormányzat augusztus 1-ei hatállyal négyszeres, 102,5 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromos járművekre, hogy megvédje autóiparát attól, amire Európa szemmel láthatóan nem képes.
A BYD a vámokra is felkészül
Justin Trudeau kormányára egyre nagyobb nyomás nehezedik azóta, hogy májusban Bidenék bejelentették a vámemelést, A kanadai gyártókat képviselő szervezet szerint minimum az amerikai szintre kell növelniük a kínai villanyautók vámját és még akkor sem nullázzák le azt a jogtalanul szerzett versenyelőnyt, amit a kínai autógyártók az állami támogatásoknak köszönhetően élveznek, s amire hivatkozva az Európai Unió július 4-től 17,4-37,6 százalék közötti büntetővámmal sújtja a kínai importautókat.
A kanadai piacot pedig van mitől megvédeni, hiszen a statisztikai hivatal adatai szerint a 2022-es 100 millió kanadai dollárról 2023-ra huszonkétszeresére, 2,2 milliárd dollárra ugrott a kínai járművek importja.
A kanadai autóipar képviselői hangsúlyozzák, nem tehetik meg, hogy az amerikaitól eltérő vámkörnyezetben dolgozzanak, a két ország között ugyanis rendkívül szoros a kapcsolat az autógyártásban és az ellátási láncban egyaránt. A kanadai autóipar első számú exportpiaca az Egyesült Államok. Az amerikai-kanadai-mexikói vámszövetség közelgő újratárgyalásán is napirenden lesz a kínai elektromos autók ügye.
Fű alatt már a kereskedői hálózatot szervezik
A BYD mindenesetre az importhoz szükséges dokumentumokat a Reuters tudomása szerint pár hete benyújtotta a kanadai hatóságokhoz. Állítólag a kormány illetékeseivel is tárgyaltak az ügyben, de ezt nem erősítették meg a hírügynökségnek.
A dokumentumban nem vázoltak fel konkrét menetrendet határidőkkel, viszont azt is figyelembe vették, ha Kanada valójában vámemeléseket léptetne életbe a jövőben a kínai villanyautókra – ez a BYD vezetésének eltökéltsége mellett
azt is sugallja, hogy az autógyártónak bőven van tartaléka az elektromos járműveinek árazásakor.
Az Automotive News keddi jelentése szerint a BYD nemrég hivatásos lobbistákat szerződtetett, hogy megpuhítsák a politikusokat és a közvéleményt, s ezzel megkönnyítsék a kanadai piacra lépést, illetve az esetleges vámok bevezetésére adandó válaszlépések kidolgozására is felkérték őket.
A BYD emellett helyi kereskedők bevonásával megkezdte az értékesítési hálózatának kiépítését, ez természetesen gyerekcipőben jár, és számos fejleménytől függ, hogy lesz-e belőle valami.
A BYD nem ismeretlen szereplő Észak-Amerikában, hiszen 2013 októbere óta elektromos busz- és teherautógyára van a kaliforniai Lancasterben, de a személyautó-piacra még nem lépett be. Az erről szóló, rendszeresen felreppenő híreket a BYD kategorikusan cáfolni szokta, legutóbb a mexikói gyárépítésének a híre vetette fel az esetleges amerikai offenzíva lehetőségét.
Az egység a Bloomberg információi szerint az építés alatt álló brazíliai üzeméhez hasonló lesz, ahogy beruházás költségeit ugyanúgy 600 millió dollárra lőtték be.
Márciusi terepszemléjükkor a BYD küldöttsége a legolcsóbb elektromos kisautójuk, a mintegy 3,5 millió forintról induló BYD Seagull (itt Dolphin Mini) mexikói piaci bevezetésére érkezett az országba, s ennek „farvízén” vizsgálták meg az üzleti lehetőségeket. Vagy fordítva.