A mai társadalomban, amikor mindenki szeretné végigjárni a munkahelyén azt a bizonyos szamárlétrát, bizony óhatatlanul is szembekerülhet a cég vezetőivel. Legyen szó az igazgatóról vagy csak egy csoportvezetőről, biztos éles a kontraszt, ami alapján leszűrhető, hogy az adott személy megfelelő vezetési képességek birtokában van.
Az erős menedzser nem feltétlenül jelenti azt, hogy erőszakos vagy állandóan dominálni akar, hanem pont az ellenkezője igaz rá. Ők ugyanis bizalmi alapon irányítják az alattuk, mellettük dolgozó munkatársakat, a gyengébbek képességgel megáldott személyek pedig erőből cselekednek, ezzel félelmet keltve viszik végig akaratukat.
Liz Ryan, a Forbes.com újságírója hosszas kutatás után listába szedte, hogy mi alapján lehet kiszűrni a posztjukra alkalmatlan vezetőket.
Elfelejt vagy nem mer segítséget kérni
Az igazi hadvezért azt mondja: utánam, míg a rossz csak ennyit: előre. Nagyon tanulságos, mert ez a példa jól ábrázolja a gyenge vezetőt is, aki nem kérdezi meg a csapatát, csak kiadja a feladatot. Közli mit szeretne látni, a célhoz vezető utat viszont nem vázolja fel. Ilyenkor elmarad a szokásos információcsere és nem kéri ki beosztottjai ötleteit sem. Ha pedig logikus érveléssel indít a munkatárs, hamar dühbe gurul és kioktatásnak veszi a segítő szándékot.
Bűnbak keresése
Ha valami egyáltalán nem, vagy nem úgy működik, ahogy azt a vezetőnk elvárná, akkor mindig talál valakit, akin levezetheti a feszültséget. Ilyenkor jó célt szolgál egy beosztott, akinek a hátán elveri a port. A jó vezető ezzel szemben vállalja mindenért a felelősséget és egy esetleges rossz döntés után elmondja, hogyan tanulhatunk az adott esetből. A felelősség vállalása nem vall gyenge jellemre.
A jó főnök mindent tud?
Egyáltalán nem! Nyilván a tudása kiemelkedik a kollektívából, amelyet irányít, mégsem tud mindent. Elvégre Ő is tanul minden egyes nap. Ha nincs tisztában valamivel mer kérdezni és ezt nem érzi kellemetlennek, vagy éli meg kudarcként. Sajnos ezzel szemben a túlsúlyban azok a vezetők vannak, akik a "nem tudom" szócska használata helyett hazudnak, próbálnak gyengén érvelni. A sikerek mellett a hibákból is lehet, illetve kell tanulni, csak ezt a gyenge vezetők képtelenek belátni.
Rosszul hangsúlyoz
Ez nem azt jelenti, hogy jó szónoknak kell lennie a menedzsernek. Egészen pontosan arról van szó, hogy a megbízható vezető csak a lényeges dolgokra fókuszál. Ezzel szemben a legtöbb helyen a lényegtelen problémákat nagyítják fel. Dorgálás jár a késésért és akkor is, ha nem az történik, amit elvárnak tőlünk.
Bocsánatkérés?
Talán ez jellemzi leginkább a rossz vezetőt. Emberek vagyunk, ezért hibázunk is. Ezért szomorú, hogy a vállalat irányításáért felelős személyek képtelenek kiejteni az "elnézést kérek" szókapcsolatot. Az építő kritikát pedig nem visszajelzésnek, hanem támadásnak veszik és épp ezért nem használják fel személyiségük fejlesztéséhez.
A szerző szerint egyébként fontos, hogy elégedettek legyünk az életünkkel, ugyanakkor rövid időt töltünk a földön ahhoz, hogy olyan környezetben dolgozzunk, ahol ilyen típusú emberek beosztottjai vagyunk. Fontos, hogy jó környezetben végezzük mindennapi feladatainkat, ahol megbecsülnek, hiszen az otthonunk után a munkahelyen töltjük a legtöbb időt.
via