A közösségi finanszírozás/támogatás nem újdonság az interneten. A Kickstarter 2009-ben indult és azóta 13 millió ember dobott össze 3 milliárd dollárt, amiből több mint 122 ezer projekt valósulhatott meg. Ez mindaddig szép és jó, amíg a projektünknek jobbára egyszeri költsége van, vagyis csak el kell indítani a vállalkozást és utána már a kész termék árából működtetjük tovább a céget.
Több száz oldal foglalkozik közösségi finanszírozással, ezek egy része szakosodott is, például zenészekre, egészségügyi oldalakra, vagy éppen non-profit szervezetekre. Ami rendszerint közös, hogy egy-egy akciót adott időintervallumon belül kell megvalósítani és csak egyszeri támogatást szedhetünk össze. Arra is figyelni kell, hogy például Kickstarternél a mindent vagy semmit elvet alkalmazzák, szóval, ha határidőig nincs meg a célösszeg, akkor nem is kapunk semmit.
Ez az jelenti, ha például különleges fa kisautókat akarunk gyártani, akkor megtervezünk mindent, kiszámoljuk, hogy mennyibe fájna az üzlet elindítása, aztán irány a pénzgyűjtő oldal. Ide feltöltünk minden lényeges infót, beállítjuk, hogy mikor zárul a projekt és a céldátum után le is húzhatjuk a rolót.
De, mi van akkor, ha a projektünknek rendszeresen vannak költségei, mert például egy YouTube csatornából akarunk megélni. Igaz, hogy a népszerű videómegosztó oldal is fizet a júzereknek a megjelenő reklámok után, ám az addblock programok miatt ez a bevételi forrás jelentősen lecsökken, mert ha nincs felugró reklám, akkor bevétel sincs.
És ez az a pont, ahol bekerül a képbe a Patreon, ami folyamatos közösségi finanszírozást biztosít, vagyis patrónusokat, támogatókat szerezhetünk, akik havonta egy bizonyos összeggel hozzájárulnak a sikereinkhez. Így jön létre a klasszikus win-win szituáció, vagyis, amikor mindenki nyer. Az alkotó pénzhez jut, a támogató megkapja a kedvencétől azt, amit akar és még ajándék is jár, az oldal meg minden adomány 5 százalékát lecsípi. Legkisebb adható összeg 5 dollár, nagyjából 1500 forint.
Mint mindenhol, itt is sávosan nőnek az összegek, és a tehetősebb/bőkezűbb adakozók extra tartalmakhoz is hozzáférhetnek. Azonban vannak olyan művészeti ágak, ahol a művész dönthet úgy, hogy nem havonta szeretne pénzt kapni, hanem csak akkor, amikor valami újat kiad a kezei közül. Nem túl életszerű, de festőknél, grafikusoknál például lehet ebben némi ráció.
A Patreon másik bevételi forrása az az utalások után szedett 2-4 százalék pénzügyi jutalék. Viszont ne gondoljuk azt, hogy innentől tiszta haszon az a pénz, ami innen jön. Magánszemélyként a Patreonon összeszedett gázsit az SZJA bevallásban az adózandó összeghez hozzá kell adni, és nyilván befizetni az adókat utána.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Patreon lett az egyik legjobb opció a piacon, ami némi reformot hozhat a zene- és a filmiparba. A közösségi finanszírozásban nem csak az a jó, hogy közvetlenül összeköti az alkotót a "rajongóival", akik végül szinte közvetlenül a kedvencüknek fizetnek. A regisztráció és a célok meghatározása után pedig indulhat is a közösségi péngyűjtés kreatív célokra.