A zanat B2-es forgalmon kívüli felüljárón tartott sajtótájékoztatón a frisss.hu Hende Csabától megtudta, hogy noha az út nem kampánytéma, de a politika dicstelen szerepe játszott közre abban, hogy 2010-ben szinte teljes csőddel vette át a fideszes városvezetés Szombathely irányítását. A honvédelmi miniszter kifejezte azt is, hogy azzal szeretné ünnepelni 2016. október 23-át, hogy a teljes útszakaszt átadják, s ezzel a várost összekötik Európával.
A helyszínen megtudtuk, hogy Szombathely és Vát között kétszer két sávon, immár gyorsforgalmi körülmények között, 6,2 kilométeren új nyomvonalon lehet közlekedni. A fennmaradó 3 kilométer pedig Szombathely-Zanat térségében melléépítéssel készült. Az új szakasz a már korábban elkészült váti elkerülőhöz csatlakozik. Érdekesség, hogy a fejlesztés során egy új, külön szintű csomópontot alakítottak ki a 86-os út és a 8446-os összekötő út keresztezésében, amelyet már korábban megnyitottak a forgalom előtt. A meglévő "Zanati felüljáró" Csorna felőli részének átépítése és szélesítése is a beruházás része. Az útszakaszon öt felüljáró és vadvédő kerítés is épült.
Egyébként egy fehér színű Fiat Bravo volt az első autó, mely rendőri felvezetéssel, pár perccel 9 óra 30 perc után immár kétszer két sávon közelíthette meg Szombathely, illetve Vát településeket.
Puskás Tivadar örömtelinek nevezte ezt a napot, hiszen - mint kiemelte - a tudatos közlekedésfejlesztés fontos, és az épülő főút révén Szombathely ma már olyan fontos közlekedési csomópont lett, mely biztosítja a város bekapcsolódását az országos, illetve az európai vérkeringésbe is. Hozzátette: Jó az irány, jó úton haladunk.
Kovács Ferenc útügyi biztos pedig azt hangsúlyozta, hogy nem áll meg a fejlesztés, hiszen az Orbán Viktor vezette kormány olyan nemzeti infrastrukturális fejlesztési koncepciót indított el, mely a következő években is tovább folytatódik.
Tudni érdemes, hogy az új szakaszt, 60 kilométer/órás sebességkorlátozás mellett június 28-tól, szombattól használhatják az autósok. A teljes szakaszon - 110 kilométer/órás sebességgel - július 24-étől lehet majd közlekedni. A köztes időszakban a kivitelezőnek el kell végeznie Zanatnál a 86-os út korrekcióját, valamint az új szakasz kezdő és végszelvényének befejező útépítési munkálatait.
A 86-os és a 85-ös út gyorsforgalmi úttá fejlesztése minden szakaszon folyamatban van. A több mint 90 kilométer hosszú M85-M86 Győr-Csorna-Szombathely gyorsforgalmi úton 2016 nyarán már végig 110 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a közlekedők. 2015 nyarán megnyílik a Szeleste-Hegyfalu közötti szakasz, de elkészül addig a Csorna elkerülőtől Györig terjedő M86-M85-ös szakasz is, tehát 33 km marad, ami nem lesz négy sávos, ám 2016 októberére befejeződik a teljes útépítés is.
A NIF szerint a fejlesztés hatására biztonságosabb, gyorsabb lesz a közlekedés, növekszik a térség versenyképessége, javul a megközelíthetőség, a települések mentesülnek a tranzitforgalom alól. A gyorsforgalmi út az Európai Unió regionális hálózatának részeként kapcsolatot teremt Ausztria, valamint Budapest és tovább, Kelet-Európa irányába.
A kivitelezést a Szombathely MK 86 Konzorcium végzi, több mint 7 milliárd forint értékben. A projekt az Új Széchenyi Terv részeként a Közlekedés Operatív Program (Közop) keretében valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával.
Fotó: Horváth Csaba