Évtizedek óta szinte kizárólag biciklivel közlekedik a képviselő, így személyes tapasztalatai vannak e témában. Nemrég vele tekintettük át, valójában milyenek is Szombathely kerékpárútjai.
Biciklisszemmel milyennek látja Szombathely kerékpárútjait?
A kerékpározás reneszánszát éli. Éppen a napokban jöttem haza a Balatonról, s ott is azt láttam, hogy rengetegen pattannak nyeregbe és kerékpároznak. Szombathelyen is ösztönözni kell, hogy minél többen éljenek ezzel az olcsó közlekedési lehetőséggel! Összességében elmondható, hogy a kerékpárutak nincsenek rossz állapotban, köszönhetően elsősorban annak, hogy az előző ciklusban kormányzati támogatással tíz kerékpárút újult meg, illetve ebben a ciklusban - mint áthúzódó beruházás - fejeződik be.
Úgy tudom, azért vannak még hiányosságok, amelyeket Ön képviselő-testületi ülésen is felvetett.
Valóban, jó néhány kerékpárutat kellene összekötni, hogy bizonyos útvonalakon folyamatosan és biztonságosan lehessen közlekedni. Tehát igazából egy jól megtervezett hálózatot kell kialakítani.
Ön a testület elé is vitte a konkrét javaslatait.
Így van, a legutóbbi közgyűlésen javaslatot tettem, hogy a Nárai Külső utat kössük össze az újonnan létesült Szent Quirinus utcával, ezt az ott lakók is nagyon erőteljesen szorgalmazzák. Így ugyanis két meglévő kerékpárutat kötnénk össze. Kértem, hogy készíttessük el az erre vonatkozó terveket, s amikor lesz pályázati lehetőség, akkor már előnyben leszünk. A Fidesz-frakció megszavazta, ám a baloldali többség elutasította a javaslatomat, arra hivatkozva, hogy ők egységben gondolkodnak, s majd valamikor a többi kerékpárúttal együtt fognak foglalkozni a témával.
Említette, hogy összességében rendben vannak ezek az utak, ám ahol most állunk – a Körmendi úton, a Volánbusz előtt –, bizony áldatlan állapotok uralkodnak. Pedig ez – most is érzékelhetően - egy rendkívül forgalmas szakasz.
Nemrég készült el a Balogunyomot Szombathellyel összekötő út, ennek szombathelyi szakasza kiváló. Ám a régebbi építésű utak, tehát a várost a Petőfi-teleppel összekötő rész rossz állapotban van. Megsüllyedések, kátyúk, mélyedések vannak, egyszóval rendkívül balesetveszélyes az út, esténként pedig világítás hiányában még rosszabb a közlekedés. Karban kellene tartani ezeket az utakat, többször is jeleztem ezt az illetékeseknek, de sajnos nem jártam sok eredménnyel. Az újperinti körforgalomig feltétlenül el kell végezni a felújításokat, amíg nem történik valamilyen súlyosabb baleset.
Kinek ajánlja a városi kerékpározást?
Tulajdonképpen mindenkinek. Kerékpározni azért is jó, mert egy remek sport, testmozgás, egészségügyi prevenció. Ráadásul olcsó, bárhová el lehet érni vele, gyakran gyorsabban, mint egy autóval. Ezenkívül környezetkímélő is, én mindenkinek ajánlom!
Nem véletlen, hogy a kormány is támogatja kerékpározást.
Néhány éve elindult egy nagyívű, országos kerékpárút-fejlesztési program. Rengeteg új út épült, és régi újult meg. Emellett elindult egy kedvezményes kerékpárvásárlási program is, amellyel a lakosságot a kormány arra kívánja ösztönözni, hogy minél többen szálljanak nyeregbe. A program pedig sikeres, a kerékpározás reneszánszát éli.