Nyolc okot mondunk arra, miért is érdemes megnézni a Weöres Sándor Színház legújabb darabját, a Nyolc nőt.
1; Mert tuti a rendező. Göttinger Pál először és reményeink szerint nem utoljára rendezett Szombathelyen. Friss szemléletet hozott magával, amitől még izgalmasabb lett a darab. Ha valaki még nem látott Göttinger-darabot, ismerheti a Firkin együttesből is, ő volt a csapat énekese. A színpad így vagy úgy, de látszik a munkáján, hogy nem áll messze tőle. Bejött ez a hozzáállás, groteszk és hátborzongató lett ez a francia színdarab.
2; Mert annyira szenzációsak a jelmezek és a smink, hogy rutinos színházlátogatóként is elgondolkodtam rajta, ki-kicsoda. Az arcokat Takács Katalin sminkes abszurd módon elcsúfította. Leesett az állam, mikor Németh Judit megjelent Madame Chanelként, ha nem szólal meg, nem hittem volna, hogy őt látom. A színház legelegánsabb nőjéből egy a Batman-filmből ismert pingvinembert maszkíroztak. Bujdosó Nóra jelmeztervező is nagyon kitett magáért. A kosztümök nagyon hitelesen adják vissza a szereplők jellemét. Imádtam, hogy a karcsú és törékeny Sodró Elizából hájas és mamuszban csoszogó apuci kislányát faragott.
3; Mert baromi jók a karakterek. Olyan, mintha egy túlfújt Adams Family-világba csöppentem volna. Alberti Zsófi ribancos szobalánya olyannyira el van túlozva, amennyire megengedett és szükséges. Vlahovics Edit Mamyja egy fondorlatos és kiszámíthatatlan öregasszony. Az egyik kedvencem mégis Bálint Éva volt, Augustine néniként, aki az egyik legunszimpatikusabb karakter a darabban. Aztán ott van Pierette, Edvi Henrietta játékában, a csillogó parókás, leopárd-mintás mini ruhájában, aki jól megkeveri az állóvizet. És a meggyilkolt férj szeretethiányos, hatalmas ülepű felesége, Fekete Linda Gabiként. Nyolc nő, nyolc indok a ház urának megölésére. De ki a gyilkos?
4; Mert sejtet. A darab szépen fűzi össze a szálakat. Minden szereplőnek van takargatnia, mindenkinek lett volna indoka a gyilkosságra, de közben valahogy egyik szerencsétlen szereplőből sem lehet kinézni, hogy embert ölne. A groteszkül hátborzongató krimit villámló fényhatások, rejtélyes hangok és pazar humor teszi izgalmassá.
5; Mert nem unalmas a sztori. Bár tulajdonképpen az egész történet egy belső nyomozás. Mind a nyolc nőnek van valami rejtegetni valója és bármelyikük lehet a gyilkos. Göttinger egyszer sem tesz utalást jobban az egyik vagy a másik szereplőre, egészen a végéig rejtve marad a titok. Bár néha már kicsit sok a fülemnek a rengeteg sikoly vagy ordibálás, de végülis nőkről beszélünk!
6; Mert bármikor megállja a helyét a történet. A Nyolc nő eredetileg egy Robert Thomas mű, amiből 2002-ben Francois Ozon filmet is rendezett. A nyolc női karakter időtlen, amit a beleültetnek egy bűnügyi komédiába, az a káosz a köbön, ezért működik.
7; Látványos a díszlet. Pilinyi Márta díszlettervező egy ódon, francia kisváros melletti kúriát valósított meg a színpadon. Homályos, sokat sejtető üvegfelületekkel, poros könyvekkel a könyvespolcon és titkos átjárókkal a szeszkamrába.
8; Mert mindenkinek való. A történetre figyelni kell, mert tíz percenként másra terelődik a gyanú, de érthető és élvezhető. Egy abszurd mese, tanulsággal és nevetéssel.