Bizonyára mindenki tud egy olyan kereszteződést, amelyben az önállóan - nem egymással összehangoltan - működő (a köznyelvben: okosnak nevezett) jelzőlámpás csomópontok többsége járműérzékelőkkel és gyalogos bejelentkezőkkel van felszerelve. Különféle működési módok lehetségesek, de mindegyikben van egy közös pont, hogy más-más módon ugyan, de a járművek és gyalogos által kiváltott bejelentkezések befolyásolják a forgalomtechnikai program végrehajtását. Ez pedig meghatározza a járműirány zöld jelzésének időtartamát vagy egyáltalán a zöld jelzés kiadását is.
A működés lényege, hogy érzékelni kell a járműveket és a gyalogosokat is. Ha ez elmarad, mert például valaki nem gurult el a megállás helyét jelző vonalig és az útban lévő érzékelő nem érzékeli, vagy az a gyalogos, aki a bejelentkező nyomógombot nem nyomja meg, azt fogja tapasztalni, hogy nem kap zöld jelzést. Épp ezért tanácsos megnyomni a gombot, amelynek tényét a „VÁRJON” felirat jelzi. A gyalogosokkal ellentétben a járművezetők részére ilyen visszajelzés nincs.
Számukra az útburkolatba épített érzékelők segítenek, amelyek a megállás helyét jelző vonaltól bizonyos távolságra vannak az útburkolatba beépítve. Fontos, hogy hol állunk meg a gépkocsival. Amennyiben miénk az első jármű, a megállás helyét jelző útburkolati jelnél kell megállnunk. Egyrészt így biztosan érzékel bennünket az érzékelő, másrészt pedig a csomóponton is hamarabb tudunk áthaladni, időegység alatt akár több autó is.
Nézzük, hogy Szombathelyen hol használhatjuk ki az okos jelzőlámpát, az úgynevezett forgalomfüggő irányítási módot. Aki kíváncsi rá, keresse fel a Paragvári utca – Bartók Béla körút, az Óperint utca – Kiskar utca, a Zanati út – Puskás Tivadar utca – Lidl áruház és a 86-os számú főút – Rumi út kereszteződések egyikét.