A gyerek igazi varázspálcája a saját elméje

MHN • 2012. szeptember 30., vasárnap •
A magyar népmese napját Benedek Elek születésnapjához kötődően szeptember 30-án ünnepeljük. Dr Kádár Annamária mesepszichológus nemrég Szombathelyen kezdte a Nyitott Akadémia őszi évadát; az Erdélyben élő egyetemi tanár azt mondta: a mese a minőségi időt, a lassú életet szimbolizálja. Mit tanulhatunk a mesékből? Legelőször is életbátorságot!

Dr Kádár Annamária az MMIK-ban mesélt

Dr Kádár Annamária új előadónak számít a Nyitott Akadémia sorozatban. A pszichológus, egyetemi tanár a meséről mesélt nemrégiben a sorozat szombathelyi évadnyitóján; az MMIK megtelt jó hangulattal azon az estén.

Mit tanulhatunk a meséből? Életbátorságot!

Egy mesehős bátor, mindig nekivág az ismeretlennek, megteszi az első lépést. Míg az életben sokszor van kifogás, miért is nem vágunk valamibe bele, előre tudni véljük , hogy a dolgok nem fognak sikerülni

Tanulság: Merjünk hinni a változásban, tanuljuk meg, vegyük át, sajátítsuk el a mesehősök életbátorságát!

A mesehős elindul, mindig van életbátorsága

Hamuban sült pogácsa…az útravaló

A mesehős hamuban sült pogácsával indul útnak. Egy gyereknek is kell útravaló. Mivel az anya a feltétel nélküli szeretet képviseli, az apától érkező dicséret nagyobb súllyal nyom  a latba. Kádár Annamária szerint a megfelelő pillanatban el kell, hogy hangozzék egy apától:

-Büszke vagyok rád, lányom!
-Ezt jól csináltad, fiam!

Az igazi hamuban sült pogácsa a pozitív múlt orientáció.

A mese, minőségi idő

A mesehősnek mindig van ideje. Lassan vándorol, halad. Lépésről lépésre teszi a dolgát. Ahogy a szülőnek is a meseolvasásnál oda kell figyelni, nem lehet rohanni. Dr Kádár Annamária szerint egy tanulmány kimutatta: átlagosan 9 percet foglalkozik ma egy szülő a gyerekével, 9 percig van jelen aktívan a kapcsolatban, ami nagyon kevés. A mese a minőségi időt adja meg.

Egy mese mindig ott ér véget, ahol egy fejlődési szakasznak vége van

Igazi tanulság? A mindennapok csodás véletlene

A mesében is van tévút, fölösleges erőfeszítés. A főhős is küzd a próbatételekkel, lehet hogy megújult erőforrásokkal tud csak továbbindulni. A főhős sem jön rá mindig a megoldásra, de azt tudja, hogy érdemes elindulni, segíteni, megoldani. A mese mindig pont ott áll meg, ahol egy fejlődési szakasz véget ért. Az igazi tanulság a mindennapok csodás véletlene, az, hogy a gondolatoknak mágikus ereje van és érdemes egy-egy problémát megpróbálni megoldani.

Hogyan tanul a meséből a gyerek?

A gyerekhez érzelmi úton jut el a történet. Épp ezért felesleges a tanulságot elmagyarázni neki. Ha egy mesét többször szeretne meghallgatni, az azt jelenti, hogy a mesében lévő probléma érdekli. A meséből megtanulja a próbatételek fogalmát, átéli a jó és a rossz  közötti harcot és felismeri az álhősöket. A gyerek igazi varázspálcája a saját elméje, és a meséből -hamuba sült pogácsaként- továbbviheti, hogy a dolgok megoldhatók!

 

 Dr Kádár Annamária Marosvásárhelyen született. Tanítóképzőben érettségizett, majd 1999-ben a kolozsvári Babe-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Karán szerezte pszichológusi oklevelét. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán, a Kognitív Fejlődés programon végezte doktori tanulmányait, amivel párhuzamosan a Budapest Műszaki Egyetemen szerezte meg munka és szervezetpszichológusi szakképesítését. Családterápia valamint relaxáció és szimbólumterápia irányzatokban képződött tovább. Dolgozott iskolapszichológusként valamint egyetemi adjunktusként a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen. Jelenleg a Babe?-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségén tanít, az Óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon.

Hiszi, hogy a fejlődés igazi mozgatórugója a komfortzóna elhagyása, hogy a legfontosabb személyes érték a hitelesség, a legmélyebb erőforrás a játékosság és a mese, valamint hogy igazi teljesítmény a csapatmunka által érhető el.

 

közösség

további frisss

lap tetejére