Szakmai fórumon egyeztettek a motorosok az új KRESZ-szabályzatról

• 2024. december 07., szombat •
A városi motorosközlekedés javításáról, az előírható védőfelszerelésekről, a motorosok biztonságát fokozó, közlekedésüket segítő szabályokról és a B kategóriával vezethető kétkerekűekről egyeztetett motoros szakemberekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel az ÉKM és a KTI. Profi motorosok segítségével készül az új KRESZ. Korábban már az autósok és kerékpárosok számára is új szabályozást dolgoztak ki, ezek még egyeztetés alatt állnak.
Szakmai fórumon egyeztettek a motorosok az új KRESZ-szabályzatról

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a szakfeladatokat koordináló KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) a készülő új KRESZ motorkerékpáros-közlekedést érintő legfontosabb szabályait tekintette át motoros szakemberekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel − tájékoztatott a szaktárca sajtóközleményében.

A motorosszakmai fórumon részt vett: 

  • Talmácsi Gábor, motoros-világbajnok, motorsport edző-oktató
  • Bistei Péter, túravezető, szakújságíró (Rhino Tours; Fotelmotoros)
  • Dobos Zoltán, Tudatos Motorosok Országos Egyesület, ügyvezető; senior túravezető (Rhino Tours)
  • Fiedor Ferenc rendőr őrnagy, műveleti vezetéstechnikai vezetőoktató (TEK)
  • Fodor „Dodor” Donát, szakújságíró, szakíró (Kanyarvadászat)
  • Huszti László, oktató, Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete (SZAKOE), elnök
  • Sági Tibor, szakoktató, vezetéstechnikai oktató (Hungária Rendőregylet), szakmai tanácsadó (HUMDA)
  • Szabó Henrik, szakújságíró, vezetéstechnikai tréner
  • Szloboda Tamás, iskolavezető, a Continental Safety-Hungary üzletágvezetője
  • Tóth Zoltán, vezetéstechnikai instruktor (BMW Motorrad)

A VII. Közlekedésszakmai Fórum keretei között megszervezett motorosszakmai egyeztetésen ismét kiemelt figyelmet kapott a motorosok számára előírható védőfelszerelések, védőruházat kérdése. Az elmúlt években ezen a téren kedvező változás történt, a szakemberek véleménye szerint a motorosok jelentős része használ védőfelszereléseket, a motorkerékpárok rendkívül széles körű felhasználási módja, eltérő kialakítása és teljesítménye miatt azonban a kötelezően előírandó eszközök körét megfontoltan kell meghatározni, hogy a védelem mellett ne jelentsen hátrányt a motorkerékpárok napi használatánál. Abban egyetértés alakult ki, hogy a védőfelszerelések használatát ösztönözni kell, amiben a megfelelő jogszabályi keretek mellett fontos szerepet kell játszania az oktatásnak, felkészítésnek is - írja az Index.

A motorkerékpárok fejlődése és a nemzetközi tapasztalatok alapján a motoros szakemberek javasolták, hogy bizonyos feltételek és megfelelő felkészítés mellett lehessen 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezetni a B kategóriás vezetői engedéllyel. Elhangzott, hogy ezek a motorok jellemzően rendelkeznek olyan technikai feltételekkel (pl.: erősebb fékek, ABS, kisegítő elektronikai rendszerek, megfelelő motorerő), amelyekkel biztonságosabban lehet részt venni a forgalomban, és a nemzetközi szabályozás változásával párhuzamosan az 50 köbcentiméteres segédmotoros kerékpárok választéka, technikai fejlesztése is egyre szűkül. Több európai országban már vezethetnek 125 köbcentiméteres motorokat B kategóriás jogosítvánnyal, az ottani tapasztalatokat érdemes felhasználni az új szabályozás kialakításakor.

A szakmai fórumon szó esett a városi motorosközlekedés javítása érdekében a torlódás esetén történő elhaladás várható új szabályairól, de a motoros szakemberek számos további javaslattal segítették az új KRESZ kialakítását. A következő fórumra a jövő év elején kerül sor, ennek középpontjában a közlekedési infrastruktúra fejlesztését érintően azon szempontok lesznek, amelyek fokozzák a motorosok biztonságát, illetve javítják a közlekedésük feltételeit.

Folyamatos egyeztetés alatt áll az új KRESZ

Korábban beszámoltunk róla, a szaktárca nemcsak a motorosok számára tartott egyeztetéseket az új Közlekedésrendészeti Szabályzat kidolgozásában, hanem az autósoknak is új szabályokra kell figyelniük majd. Például a kezdő vezetők mellett az idősebb sofőrök is jelezhetnek a közlekedés többi résztvevője számára, hogy több türelemmel legyenek irántuk. A T betű helyett ők az Idős a volánnál feliratú matricát használhatják.

Emellett bevezetnék a védelmi sáv fogalmát is, ami az út jobb szélétől nagyjából egyméteres térrészt jelent (ha nincs buszsáv vagy kerékpársáv). Itt kell számítani kerékpárosokra, gyalogosokra, rolleresekre. A védelmi sávba történő be-ki haladás az elsőbbségadás és irányjelzés szempontjából sávváltással esik egy tekintet alá.

Kötelező lenne a világítás használata is valamennyi járművön. Ez azt jelenti, hogy nappal is kell a bekapcsolt lámpa a biciklire és a rollerre. Itt annyi kivétel lenne, hogy jó látási körülmények között a kerékpárutakon ez továbbra sem lenne kötelező.

A sebességhatárokhoz alapvetően nem nyúlnának. Ami változhat, hogy a nehézgépjárművek az eddigi 80 kilométer per óra helyett 90-nel mehetnek lakott területen kívül, a mezőgazdasági vontatók pedig akár 60 kilométer per órával száguldhatnak.

Forrás: index.hu

közösség

további frisss

lap tetejére